Abstract:
در دنیای پر رقابت کنونی، زنجیره تامین حلقه بسته در راستای بازیافت محصولات به یک چالش اساسی تبدیل شده است. سیستم بازیافت به دلیل پوشش قوانین و کاهش آلودگی زیستمحیطی، افزایش توان اقتصادی با ایجاد مشاغل جدید و توانایی بازیابی ارزش محصولات برگشتی، از جایگاه ویژهای در زنجیره تامین برخوردار است. هدف این پژوهش، طراحی مدل آرمانی- فازی برای بهینهسازی هزینه و مسافت وسایل نقلیه در زنجیره تامین چهار سطحی حلقه بسته است. در این پژوهش، نخست عوامل موثر در لجستیک معکوس شناسایی و برای طراحی مدل پژوهش چندهدفه به دلیل وجود اهداف مختلف، مدل ریاضی آرمانی- فازی با هدف کمینهسازی هزینه و مسافت ارائه گردید. مدل لجستیک حلقه بسته به دلیل قرارگیری در گروه مسائل NP-Hard، با روشهای گرادیان مبنا بهراحتی قابل حل نبوده، از اینرو جهت بهینهسازی از الگوریتم مورچگان استفاده شده است. درنهایت پس از اجرای مدل پژوهش، هدف به حداقل رساندن هزینه، مقدار عضویت بالاتری نسبت به هدف مسافت داشته و مدیران نیز باید توجه ویژهای به این هدف داشته باشند.
In today's highly competitive world, closed-loop supply chains (CLSC) have become a major challenge for product recycling. The recycling system has a special place in the supply chain due to the coverage of laws and the reduction of environmental pollution, increasing economic power by creating new jobs and the ability to recover the value of returned products. The purpose of this study is to design fuzzy- goal model for optimizing the cost and distance of vehicles in the four echelon closed-loop supply chain. The closed-loop logistics model could not be easily solved with the base gradient methods due to its NP-Hard problem group, so the ant algorithm was used for optimization. Finally, after implementing the fuzzy goal model of the research, it was found that the goal of minimizing the cost in the model has a higher membership amount than the distance goal, and managers should pay special attention to this goal.
Machine summary:
پژوهش هاي نوين در تصميم گيري دوره ٦، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صص ١٤٨-١٦٩ نوع مقاله : پژوهشي طراحي مدل آرماني - فازي براي بهينه سازي هزينه و مسافت وسايل نقليه در زنجيره تأمين چهار سطحي حلقه بسته با استفاده از الگوريتم مورچگان سجاد جلالي فر١، رضا احتشام راثي ٢*، علي محتشمي ٣ ١- دانشجوي دکتري، گروه مديريت صنعتي، واحد قزوين ، دانشگاه آزاد اسلامي، قزوين ، ايران .
هدف اين پژوهش ، طراحي مدل آرماني- فازي براي بهينه سازي هزينه و مسافت وسايل نقليه در زنجيره تأمين چهار سطحي حلقه بسته است .
در اين پژوهش در راستاي رضايت مندي مشتريان و کسب مزيت رقابتي در عصر کنوني که چرخه عمر محصولات روزبه روز کوتاهتر، قوانين جديد دولتي و سبز نسبت به بازگرداندن و از رده خارج نمودن مواد زائد الکترونيکي و مواد خطرناک سخت گيرانه تر ميگردد، تاکيد بر مديريت بازگشت و کاهش اندازه انباشته ها در محصولات قابل استفاده برگشتي براي پاسخگويي سريع به نيازها و سفارشات مشتريان در شرايط عدم قطعيت با هدف حداقل سازي هزينه ها و مسافت پيموده شده وسايل نقليه در زنجيره تأمين حلقه بسته نقش بسزايي را ايفا و از ضرورت هاي اين پژوهش محسوب ميگردد.
نوآوري اين پژوهش در مقايسه با مطالعات گذشته ، طراحي يک مدل رياضي چندهدفه براي بهينه سازي اندازه انباشته اقلام قابل استفاده محصولات برگشتي در زنجيره تأمين حلقه بسته و انعطاف پذيري پاسخگويي سيستم براي تأمين قطعات سفارش داده در شرايط عدم قطعيت تقاضا مابين مراکز جمع آوري ضايعات ، بازيافت ، تأمين کننده و توليد کننده است .
رابطه (٢)، هدف مدل کمينه سازي کل مسافت طي شده توسط وسايل 158 پژوهش هاي نوين در تصميم گيري ــــــــــــــــــــــــــــــــــ دوره ٦، شماره ١، بهار ١٤٠٠ نقليه بين مرکز مشتري l ام و مرکز جمع آوري/بازرسي i ام است .