Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضر، تبیین نقش دانش و نگرش مدیران مدارس شهرستان خرم آباد نسبت به مدیریت تغییر در خلاقیت آنها در مدارس می باشد. تحقیق حاضر از نوع پژوهش های توصیفی و همبستگی است که به روش پیمایشی و مدلیابی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران آموزشی مدارس شهرستان خرم آباد می باشد (353) . به منظور جمع آوری دادهها از پرسش نامه های استاندارد خلاقیت سازمانی با پایایی (92/0=α) و دو پرسشنامه محقق ساخته دانش و نگرش مدیریت تغییر با پایایی (87/0=α) استفاده شده است. همچنین به منظور سنجش روایی این پرسشنامه ها ار روایی محتوایی و روایی سازه استفاده گردیده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که دانش مدیریت تغییر و نگرش نسبت به آن هر کدام به ترتیب با ضریب مسیر (38/0=γ) و (25/0=γ) در خلاقیت سازمانی مدیران نقش معناداری داشته و پیشبینی کننده مناسبی جهت خلاقیت یا عدم خلاقیت مدیران می باشد. مدیران آموزشی از نگرش مطلوبی در زمینه مدیریت تغییر برخوردار بوده ولی از دانش کافی در زمینه مدیریت تغییر در مدارس و محیط آموزشی برخوردار نمی باشند.
The aim of this study is explain Knowledge and attitudes of Principals toward Change management in their creativity in schools. The research method is Descriptive –correlation that conducted through a survey and structural equation modeling. Statistical population included all of educational managers of Khoram Abad (353) and is select 184 of them using Simple random sampling as Statistical sample. In order to collect data, a standard questionnaire of organizational creativity (reliability: .92) and two researcher made questionnaire of Knowledge and attitude toward change management (reliability: 87) is used. In this study for Analysis of data is used SPSS and Lisrel. The results show that Change management knowledge and Attitude about it respectively with path coefficient (γ= .38) and (γ= .25) has a significant role in organizational creativity and are suitable Predictions for creative or non-creative of managers. Educational managers had a favorable attitude in the field of change management but their knowledge in the field of change management in schools and educational environments is not enough. It was also found that managers in every three fields of creativity (cognition, motivation and personality traits) have possessed favorable organizational creativity.
Machine summary:
عوامل محيطي تأثيرگذار بر سازمان ها، وجود رقابت شديد بين سازمان ها، تغييرات سريع نيازهاي مخاطبان سازمان ها، شتاب تغييرات در همۀ اجزاي سازمان ها و روش هاي انجام کارهاي آن ها از جمله عواملي هستند که خلاقيت و مديريت تغيير را به يکي از توانمنديهاي مديران و کارکنان عصر حاضر تبديل کرده اند؛ چراکه سازمان هاي موفق و کارآمد در عصر حاضر، سازمان هايي هستند که علاوه بر هماهنگي با تحولات جامعۀ کنوني، بتوانند مسير تغييرات آينده را پيش بيني کرده و آن ها را در جهت ايجاد تحولات مطلوب براي ساختن آينده اي بهتر هدايت کنند.
ازآنجاکه مديران آموزشي با توجه به پيشينۀ مورد بررسي، از اهميت بسزايي در توسعۀ دو مهارت خلاقيت و مديريت تغيير برخوردارند و آموزش وپرورش نيز مانند بيشتر سازمان هاي روزمره مستعد تغيير و خلاقيت کارکنان است ، در پژوهش حاضر به بررسي ميزان دانش و نگرش مديران آموزشي مدارس دولتي خرم آباد در زمينۀ مديريت تغيير و ارتباط و نقش اين مؤلفه ها در خلاقيت سازماني آن ها پرداخته خواهد شد.
جدول (٣): توصيف آماري مؤلفه هاي عدالت سازماني و رضايت شغلي (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضيۀ اول : مديران آموزشي مدارس دولتي شهرستان خرم آباد از دانش و نگرش کافي در زمينۀ مديريت تغيير برخوردار هستند.
Organizational Culture’s Influence on Creativity and Innovation: A Review of the Literature and Implications for Human Resource Development.
Organizational structure, individual attitudes and innovation London: Academy of Management Review Press; 1977: 263.