Abstract:
استحکام من، مجموعهای از کنشهای من بهعنوان یکی از ساختارهای اساسی شخصیت محسوب می شود. فرایند بهنجار تحول مستلزم توانایی من در مواجهه با مطالبات و تعارضهای نهاد، فرامن و مقتیضات محیط است. سنجش این توانایی نیازمند داشتن ابزاری معتبر است. هدف اصلی این پژوهش ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس استحکام من شامل درستی سازه، درستی همگرا و تشخیصی (افتراقی)، همسانی درونی و قابلیت اعتماد بازآزمایی بود. دویست و شصت و هفت دانشجو (151 دختر، 116 پسر) بهصورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. از شرکتکنندگان خواسته شد مقیاس استحکام من (ESS)، مقیاس رواندرستی (MHI-28)، مقیاس دشواری نظمجویی هیجان (DERS) و مقیاس عواطف مثبت و منفی (PANAS) را تکمیل کنند. طرح پژوهش حاضر توسعهای- کاربردی است. در این پژوهش، از روشهای تحلیل آماری شامل تحلیل عاملی اکتشافی برای درستی سازه؛ ضریب آلفای کرونباخ برای همسانی درونی؛ و بازآزمایی برای پایائی ابزار استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، پنج عامل را برای مقیاس استحکام من تأیید کرد. درستی همگرا و تشخیصی (افتراقی) مقیاس استحکام من از طریق سنجش همزمان رواندرستی و درماندگی روانشناختی، دشواری نظمجویی هیجان و عواطف مثبت و منفی در مورد شرکتکنندگان محاسبه شد. ضرایب همبستگی میانگین نمرههای آزمودنیها در مقیاسهای استحکام من با شاخص های رواندرستی و درماندگی روانشناختی، دشواری نظمجویی هیجان و عواطف مثبت و منفی معنادار بود. همسانی درونی مقیاسهای استحکام من بر حسب ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و با ضرایب همبستگی از 0/79 تا 0/85 مورد تأیید قرار گرفت. قابلیت اعتماد بازآزمایی مقیاسهای استحکام من بر اساس نتایج دو بار اجرای آزمون محاسبه شد و با ضرایب همبستگی از 0/65 تا0/73 در سطح 0/001p مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج این پژوهش، مقیاس استحکام من برای سنجش این سازه در نمونههای ایرانی از قابلیت اعتماد و درستی کافی برخوردار است.
Ego strength refers to a set of ego functions as one of the personality structures. Normal development process requires ego abilities in coping with id, superego and environmental demands and conflicts. Having a valid instrument is needed to measure these abilities. The aim of the present study was to develop and examine psychometric properties of the Ego Strength Scale (ESS) including construct validity, convergent and discriminant validity, internal consistency, and test-retest reliability. Three hundred and twelve Iranian men and women (174 women, 138 men) participated in this study, voluntarily. All participants were asked to complete the ESS, the Mental Health Inventory (MHI-28), Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), and Positive and Negative Affect (PANAS). The design of the present study was developmental-practical. Analysis of the data involved exploratory factor analysis for construct validity, Cronbach’s alpha coefficients for internal consistency, and test-retest for reliability. The results of exploratory factor analysis supported a five factor structure including Ego-control, Ego-resiliency, Mature Defense Mechanisms, Problem-focused Coping Strategies and Positive Emotional-focused Coping Strategies. The convergent and discriminant validity of the ESS were supported by an expected pattern of correlations between the scale and the measures of psychological well-being, psychological distress, difficulties in emotion regulation, and positive and negative affects. All correlation coefficients between the mean scores on the ESS and scores of the psychological well-being, psychological distress, difficulties in emotion regulation, and positive and negative affects were statistically significant. Coefficient alpha estimates of internal reliability were between 0.79 and 0.85 for the ESS subscales. Test-retest reliability of the ESS was also calculated at the range of 0.65-0.73
(p