Abstract:
با وجود اینکه آزمون رورشاخ یکی از مشهورترین آزمونهای فرافکن جهان است و پژوهشهای متعددی را در گستره مقایسهها و هنجارها در گروههای سنی بالینی و غیربالینی در کشورهای مختلف به خود اختصاص داده است و با توجه به نقش جنسیت، فرهنگ و وجود هنجارهای لازم برای همه سنین در یک جامعه، پژوهش حاضر پیرو تحقیقات محدود این آزمون در ایران و بر روی کودکان 12 ساله انجام شده است. هدف از تحقیق حاضر، تعیین چگونگی نتایج نمونههای غیربالینی 12 ساله ایرانی در لوحهای مختلف رورشاخ و مقایسه نتایج مذکور با یافتههای نمونههای غیربالینی و غیرایرانی (اکسنر، 2003) در مورد آزمون رورشاخ در سنین مشابه بوده است. برای دستیابی به هدف یاد شده، 99 کودک 12 ساله که در پایه ششم مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودند از 5 منطقه آموزش و پرورش شهر تهران (شمال، جنوب، شرق، غرب، مرکز) انتخاب شده و توسط آزمون رورشاخ مورد آزمایش قرارگرفتهاند. بعد از اجرای آزمون رورشاخ، نتایج حاصل از آن با استفاده از آزمون t دو گروه مستقل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین نمونه ایرانی و نمونه اکسنر (2003) تفاوت قابلملاحظهای در برخی متغیرهای گستره، محتوا، تعیینکننده، کیفیت تحولی و کیفیت شکل و پاسخهای رایج وجود دارد ( 0/05>p و 0/01>p).
Despite the fact that the Rorschach test is one of the most popular projection test in the world, and it has devoted a number of studies to the range of comparisons and norms in the clinical and non-clinical age groups in different countries, and given the role of gender, culture and the existence of the necessary norms For all ages in a population, this research has been conducted following limited researches in Iran and on 12 year-old children.The purpose of this study was to determine the results of 12-year-old Iranian non-clinical samples in different tablets of Rorschach and compare the results with the findings of non-clinical and non-Iranian samples (Exner, 2003) about the Rorschach test in similar ages. To achieve the mentioned goal 99 children of 12 years old who were studying at the sixth grade of elementary school were selected from the 5 educational and training districts of Tehran (North, South, East, West, and Center) and examined by Rorschach test. The results of this research were analyzed by independent t-test after performing Rorschach test. The results show that there is a significant difference between the Iranian sample and the sample of Exner (2003) in some of the variables of location, determinant, content, popular responses, DQ, FQ. For example, in the variables of the location, wchr('39')s responses, which show good combination and abstraction, were lower in Iranian children and Ddchr('39')s responses that show minority in Iranian children were higher than the Exner sample (2003). That, cultural differences can be considered as one of the factors affecting it.