Abstract:
هدف این مطالعه طراحی و تبیین مدل تحول سازمانی ادارات آموزش و پرورش بود. روش پژوهش آمیخته و جامعه آماری در بخشکیفی 25 متخصص دانشگاهی و آموزش و پرورش و در بخشکمی 276 نفر از کارکنان ادارات آموزش و پرورش بود. روش نمونه گیری در بخشکیفی هدفمند و در بخشکمی طبقه ای با تخصیص مناسب بود. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه دلفی(بخشکیفی) و پرسشنامه محقق ساخته(بخشکمی) استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. به منظور تحلیل و اعتبارسنجی کیفی مدل تحول سازمانی از تکنیک دلفی و اعتبارسنجی کمی از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد مدل تحول سازمانی شامل 7 بعد رسالت، سبک رهبری، سرمایه انسانی، ارتباطات سازمانی، ساختار سازمان، فناوری اطلاعات و سیستم پاداش با 17 مولفه می باشد. همچنین بعد سبک رهبری و مولفه های رهبری تحول آفرین و پاداش درونی به عنوان مهمترین ابعاد و مولفه ها شناسایی شدند. این تحقیق علاوه بر اینکه از تکیه گاه نظری بسیار غنی است، توجه مدیران سازمان ها را نیز به ضرورت استفاده از این روش برای شناخت، ارزیابی و تحول سازمانی جلب می نماید.
. The purpose of this study was to design and explain the model of organizational transformation of educational office. This research was an applied research using a mixed-method design. In the qualitative approach, the Delphi method is used by referring to 25 academic and educational experts selected by purposeful methods. In this study, 276 participants were selected by a stratified sampling method with appropriate allocation. The validity of the model was confirmed using face validity, and the reliability of the questionnaire was determined using the Cronbach's alpha coefficient. The results identified 7 dimensions, including a mission, leadership style, human capital, organizational communications, organization structure, information technology, reward system and 17 components for organizational transformation model. Also, the leadership style dimension and the components of transformational leadership and internal reward were determined as the most important ones. In addition to being very rich in the theoretical base, this research will also help to develop the cognition domain. The study suggests that if Managers of government organizations use the dimensions and components of the organizational transformation model, organizational transformation was highly effectiveness to achieve organizational performance and innovation.
Machine summary:
موغلي و همکاران (١٣٩٥) در تحقيقي به بررسي و رتبه بندي عوامل مؤثر بر مدل سازمان تحول گرا در سازمان آموزش و پرورش پرداختند در اين تحقيق با استفاده از مصاحبه ، تکنيک دلفي و تحليل عاملي ، مشتمل از ابعاد هشت گانه ، راهبرد روابط انساني ، راهبرد تحول در طراحي سازمان ، راهبرد تحول در نظريه سازمان ، گسترش فرايندهاي فردي ، گسترش فرايندگروهي واجتماعي سازمان ، گسترش فرايندهاي سازماني ، ارزش هاي محيطي و فرهنگ تحول پذيري است .
Individual readiness for organizational change 476 and its implications for human resource and organization development.
, (2019), from cacophony to harmony: A case study about the IS implementation process as an opportunity for organizational transformation at Sentara Healthcare, The Journal of Strategic Information Systems, Volume 20, Issue 2, June 2011, Pages 177–197 46) Khalifa, A.
34 Fernandez & Rainey 35 Hal 36 Sai 37 Huffman 38 Choi 39 Armstrong 479 40 Nohria, Joyce & Roberson 41 Lee & Guthrie 42 Shiva & Suar 43 Khalifa 44 Cooke & Szumal 45 Mikalef & Pateli 46 Law, Chow & Yuen 47 Ogbonna & Harris 48 Jogulu 49 Natsir 50Hsiao & Chang 51 De Cremer, van Dijke & Bos 52 Chen & Lin 53 Iljins 54 Sarros, Cooper & Santora 55 Shiva & Suar 56 Jung, Chow & Wu 480