Abstract:
روایات فضل القرآن در جوامع روایی فریقین بخش مشخصی را با همین عنوان یا عناوین مشابه به خود اختصاص داده است. این دسته از روایات، نقش قابل توجهی در تعریف جایگاه و شأن قرآن در هدایت انسان دارد و همچنین آداب معاشرت با کتاب الهی و بهرهوری از آن را آموزش میدهد. اگر به این دسته از روایت به عنوان یک منبع آموزشی نگاه شود که تبیین نقش و جایگاه قرآن، تشویق به هدایت یافتن از آن و همچنین تبیین آداب تعامل با این کتاب شریف در زندگی را بر عهده دارد، در این صورت این مجموعه از روایات میتواند نقش یک کتاب درسی و آموزشی را ایفا کند. بر اساس نظریه بلوم، یادگیری به سه حیطه تقسیم میشود؛ شناختی، عاطفی و رفتاری. در این پژوهش با مروری بر روایات فضل القرآن- در منابع شیعی- بر اساس این نظریه، مشخص میشود که این احادیث برای هر سه حیطه یادگیری مطالب قابل توجهی دارند و مهمتر اینکه در بخش رفتاری روایات بسیار بیشتری گنجانده شده است. این امر نشانگر اهمیت آموزشی روایات مذکور در این حیطه خطیر و تأثیر فوقالعاده آن در هدایت انسان از طریق یادگیری رفتاری قرآن کریم است.
The narrations of Fazl al-Qur'an in the narrative litratures have been assigned a specific section with the same title. These traditions have a significant role in defining the status and position of the Qur'an in guiding human beings as well as teaching them how to associate with the Qur'an. If one considers this type of narrative as an educational resource whose task is to explain the role and position of the Qur'an, to encourage its guidance, as well as to explain the practices of interacting with the Qur'an in life, then this set of narratives can play the role of a textbook and tutorial. According to Bloom's theory, learning is divided into three domains: cognitive, emotional, and behavioral. A review of the above narratives based on Bloom's theory reveals that these narratives are significant for all three areas of learning and, more importantly, that many more narratives are included in the behavioral section. This illustrates the educational importance of this subject in the behavioral domain and its tremendous impact on guiding human beings through the behavioral learning of the Holy Quran.
Machine summary:
این دسته از روایات نقش قابل توجهی در تعریف جایگاه و شأن قرآن در هدایت انسان دارد و همچنین آداب معاشرت با کتاب الهی و بهرهوری از آن را آموزش میدهد.
در این پژوهش با مروری بر روایات فضل القرآن- در منابع شیعی- بر اساس این نظریه، مشخص میشود که این احادیث برای هر سه حیطه یادگیری مطالب قابل توجهی دارند و مهمتر اینکه در بخش رفتاری، روایات بسیار بیشتری گنجانده شده است.
همچنین از خداوند خواستهاند چشمانشان را با قرائت قرآن نورانی نماید (مجلسی، 1403ق، 89: 209) و قرآن را مونس ایشان در قبر و حشر قرار دهد (طبرسی، 1412ق، 342) و دریافت شیرینی تلاوت و نشاط در برپایی آن و خشوع در تلاوت نیز خواست ایشان در طی برقراری این رابطه دو سویه بوده است (نوری، 1408ق، 4: 375).
تأکید این روایات نیز بر حیطه یادگیری رفتاری از این جهت است که انس مستمر و عملی با قرآن، جنبه هدایتی بسیار مؤثرتری دارد تا اینکه صرفاً درباره شأن و منزلت قرآن آموزش داده شود.
2499 Critique and Review of Mulla Ali Qari’s View on the Virtues Hadiths of Imam Ali (AS) in the Book “al-Asrar al-Marfu’a fi al-Akhbar al-Mawdu’a” Ali Sameni1 Mojtaba Moslehi2* Abstract One of the important books in the field of false hadiths is the book “Al-Asrar al-Marfu’a fi al-Akhbar al-Mawdu’a” by Mulla Ali Qari.
Studies have shown that those reasons are either not applicable to the hadiths of the virtues of Imam Ali (as) at all and are fundamentally false or are not accepted by a group of Sunni narrators.