Abstract:
هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفه های مدیریت دانش شخصی و بررسی وضعیت مهارتهای مدیریت دانش شخصی کارکنان و کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران است. روش شناسی: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی است و بر حسب روش و چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی افرادی هستند که در زمینه مدیریت دانش شخصی سابقه مطالعه و پژوهش داشتهاند و در بخش کمی کارکنان وکتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران هستند. برای مطالعه جامعه پژوهش از پرسشنامه محققساخته مدیریت دانش شخصی استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 8/0 به دست آمد. یافته ها: از میان مولفههای مدیریت دانش شخصی کارکنان و کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران، مولفه تجزیه و تحلیل اطلاعات در سطح نسبتا مطلوب، و سایر مولفههای مورد بررسی در سطح مطلوب قرار دارند. نتیجهگیری: مدیریت دانش شخصی به عنوان ابزاری با دوام در اختیار کتابخانههای دانشگاهی است، که از طریق آن میتوانند خدمات خود را بهبود بخشیده و توان رقابتیشان را حفظ کنند. به نظر میرسد که مهارتهای مدیریت دانش شخصی نیاز به آموزش دارند.
Purpose: The purpose of this study was to identify the dimensions of personal knowledge management and to evaluate the status of personal knowledge management skills of librarians in central libraries of public libraries in Tehran.Methodology: This is a purpose-based research and is a qualitative-quantitative research based on the method and how to obtain the required data. The statistical population of this research is in the qualitative part of individuals who have had a background in personal knowledge management and research and in the quantitative part of the staff and librarians of central libraries of public universities in Tehran. A researcher-made questionnaire consisting of seven components of retrieval, evaluation, organization, collaboration, analysis, information provision, and information security was used to evaluate the knowledge management. Cronbach's alpha reliability was 0.8.Findings: among the elements of personal knowledge management and librarians of central libraries of state universities in Tehran, the component analysis component at the relatively desired level, and other components studied at the desired level.Conclusion: Personal knowledge management serves as a viable tool for academic libraries, through which they can improve their services and retain their capacity. Personal knowledge management skills seem to need instruction.