Abstract:
هدف پژوهش حاضر شناسایی پیشرانهای کلیدی موثر بر شکلگیری و توسعه گردشگری تجاری در منطقه تجاری دهشیخ- سیگار، استان فارس میباشد. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و از حیث روش پیمایشی در سطح اکتشافی و مبتنی بر رویکرد آیندهپژوهی میباشد. با توجه به ماهیت تحقیق ابتدا تعداد 25 نفر از کارشناسان، متخصصان و مسئولان اجرایی به عنوان جامعه نمونه انتخاب و سپس با توجه به روش دلفی و مطالعات اسنادی پیشرانهای کلیدی تعیین گردید. در مرحله بعد از روش تحلیل ساختاری و نرم افزار Micmac جهت وزندهی و شناسایی مهمترین پیشرانهای کلیدی اثرگذار بر شکلگیری و توسعه گردشگری تجاری در منطقه تجاری دهشیخ- سیگار بهرهگرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که در بین پیشرانهای مورد بررسی بیشترین تأثیرگذاری به ترتیب مربوط به پیشرانهای اقتصادی، تبلیغات، بازاریابی و اطلاعرسانی، برنامهریزی- مدیریتی و اجتماعی- فرهنگی میباشد که به ترتیب ضرایب استخراج شده بر اساس مدل ساختاری تحقیق برای هر کدام 0/87، 71/85، 15/75 و 38/69 میباشد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که در بین 51 عامل مورد بررسی، 20 پیشران کلیدی از جمله: نزدیکی و مجاورت با مرزهای دریایی، نزدیکی به بازارهای تجاری در کشورهای جنوب خلیج فارس و ...در شکلگیری و توسعه گردشگری تجاری در منطقه دهشیخ- سیگار تاثیرگذار میباشند.
This research is applied in terms of purpose and in terms of survey method at the exploratory level and is based on a futures research approach. Due to the nature of the research, first 25 experts, specialists and executive officials were selected as the sample population and then according to the Delphi method and documentary studies, key driver forces were determined. In the next stage, structural analysis method and Micmac software were used to weigh and identify the most important key driver forces affecting the formation and development of business tourism in Dehshikh-Sigar commercial area. The results showed that among the studied driver forces, the most effective are related to economic, advertising, marketing and information, planning-management and socio-cultural driver force, respectively, which are the coefficients extracted based on the structural model of the research, respectively for each, it is 87, 85.71, 75.15 and 69.38. The results also showed that among the 51 factors studied, 20 key driver forces including: proximity to maritime borders, proximity to commercial markets in the southern Persian Gulf countries end etc. in The formation and development of commercial tourism in the Dehshikh-Sigar region are influential.