Abstract:
در روایتی از تروگ پمپهای، به فرمانی از داریوش اول خطاب به مردم کارتاژ اشاره شده است. فرمانی که داریوش در آن، کارتاژیها را از قربانی کردن انسان و خوردن گوشت سگ منع کرده و از آنها خواسته تا مردگانشان را بجای دفن کردن در زمین، بسوزانند. شواهد باستانشناختی نشان میدهد، در میان جامعۀ کارتاژ، قربانی انسانی و خوردن گوشت سگ، از سنتهای کهن محسوب میشد. اما چرا داریوش، کارتاژیها را از اجرای آنها منع کرده بود و فرمان او در کدام بستر تاریخی صادر شده بود؟ برای پاسخگویی به این پرسش، مقایسۀ روایتهای تاریخی با شواهد باستانشناختی، امری ضروری است. بر اساس شواهدی همچون پاپیروسهای الفانتین، هخامنشیان تنها در صورتی در امور مذهبی سرزمینهای تحت سلطه دخالت میکردند که در یک سرزمین، اجرای یک سنت مذهبی از سوی یک قوم، با باورهای مذهبی قوم دیگر در تناقض بود و این تناقض به منازعات مذهبی میانجامید. فرمان داریوش، در آستانۀ وقوع نبرد ماراتن صادر شده بود. همزمان، کارتاژیها نیز درگیر یک نبرد سرنوشتساز با یونانیها برای تسلط بر جزیرۀ سیسیل بودند. داریوش میتوانست با ارسال کمک و نیروهای نظامی به کارتاژ، همزمان با مغلوب ساختن یونانیان در جبهۀ آتن، آنها را در سیسیل نیز دچار مشکل کند. بخش عمدۀ نیروهای اعزامی داریوش، احتمالاً ایرانیان بودند و قربانی انسانی و تغذیه از گوشت سگ برایشان مأنوس و پذیرفتنی نبود. طبق فرضیۀ این مقاله، صدور فرمان مذهبی داریوش به مردم کارتاژ، احتمالاً برای جلوگیری از وقوع درگیریهای مذهبی میان ایرانیان و کارتاژیها در آستانۀ یک نبرد مهم با یونانیان صورت گرفته است.
In a narration of Trogus, dated to the first century AD, is quoted that a decree from Darius I sent to the people of Carthage, in which Darius forbade the Carthaginians from sacrificing humans and eating dog meat and asked them to burn their dead instead of burying them in the ground. Traditions such as human sacrifice and eating dog meat have been prevalent among the Carthaginians for centuries. But why did the Achaemenid emperor issue such an order to the people of Carthage? To answer this question, it is necessary to compare historical narratives with archaeological evidence. According to evidence such as the Elephantine papyri, the Achaemenids interfered in the religious affairs of the occupied territories only if in one land the observance of a religious tradition by one people contradicted the religious beliefs of another people, and this contradiction led to religious conflicts. Darius's order was issued on the verge of the Battle of Marathon. At the same time, the Carthaginians were engaged in a decisive battle with the Greeks for control of the island of Sicily. By sending aid and troops to Carthage, Darius could not only defeat the Greeks in Athens, but also cause them trouble on the Sicilian front. The bulk of Darius's expeditionary forces were probably Iranians, and human sacrifice and eating dog meat were unfamiliar to them. According to this article, Darius's order could prevent religious conflicts between the Iranians and the Carthaginians on the verge of an important battle with the Greeks.