Abstract:
در شرایط رقابتی امروز ، تحول مستمر سازمانی ، تنها راه برای رشد و توسعه محسوب می شود و سازمانها می باید آمادگی خود را برای تغییرات مستمر حفظ نموده و انعطاف پذیری بالایی از خود نشان دهند. این تحقیق ، با هدف بررسی نقش ارتباطات درون واحدی بر تغییر پذیری بهینه کارکنان شرکت داروسازی کاسپین نسبت به تحول سازمانی انجام پذیرفته است. این تحقیق از لحاظ هدف ، کاربردی و از منظر روش ، توصیفی پیمایشی بوده است. برای این منظور ، پرسشنامه ای با 31 سوال بر مبنای طیف هفت مرتبه ای لیکرت و از نوع استاندارد به عنوان ابزار اصلی جمع آوری داده ها تدوین گردیدکه روایی آن با تایید خبرگان و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ( به ترتیب برای متغیر ارتباطات درون واحدی و واکنش کارکنان نسبت به تحول برابر با 852/0 و 774/0) مورد تایید قرار گرفت. برای این منظور ، تعداد 101 نفر از کارشناسان و کارمندان شرکت داروسازی کاسپین به شیوه تصادفی انتخاب شدند . سپس داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار spss و با استفاده از روش های همبستگی (آزمون پیرسن) و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که هر 6 فرضیه تحقیق مورد تایید قرار می گیرد. به این ترتیب تمام مولفه های ارتباطات درون واحدی ( سطح ارتباطات- هماهنگی- مشارکت) بر بهبود دو مولفه واکنش کارکنان( واکنش رفتاری و احساسی) موثر گزارش شدند.
In today's competitive environment, continuous organizational change is the only way to grow and develop, and organizations must maintain their readiness for continuous change and show high flexibility. This study aims to investigate the role of intra-unit communication on the optimal variability of Caspian Pharmaceutical Company employees to organizational change. This research has been applied in terms of purpose and descriptive in terms of method. For this purpose, a questionnaire with 31 questions based on a seven-point Likert scale and a standard type was developed as the main data collection tool, the validity of which was confirmed by experts and its reliability by calculating Cronbach's alpha coefficient (respectively for the variable of internal communication). Unity and employees' reaction to change (0.852 and 0.774) were confirmed. For this purpose, 101 experts and employees of Caspian Pharmaceutical Company were randomly selected. Then, the collected data were analyzed by SPSS software using correlation methods (Pearson test) and path analysis. The results indicate that all 6 research hypotheses are confirmed. Thus, all components of intra-unit communication (communication-coordination-participation level) were reported to be effective in improving the two components of employee response (behavioral and emotional response).
Machine summary:
بررسی فرضیه اول : سطح ارتباطات به عنوان یکی از مولفه های ارتباطات درون واحدی) رابطه معناداری با احساسات و تمایلات کارکنان نسبت به تحول سازمانی در شرکت داروسازی کاسپین دارد ابتدا صورت فرضیات را به شکل فرضیه صفر و فرضیه یک تعیین می کنیم.
بررسی فرضیه دوم :هماهنگی به عنوان یکی از مولفه های ارتباطات درون واحدی)رابطه معناداری با احساسات و تمایلات کارکنان نسبت به تحول سازمانی در شرکت داروسازی کاسپین دارد ابتدا صورت فرضیات را به شکل فرضیه صفر و فرضیه یک تعیین می کنیم.
بررسی فرضیه سوم : مشارکت به عنوان یکی از مولفه های ارتباطات درون واحدی) رابطه معناداری با احساسات و تمایلات کارکنان نسبت به تحول سازمانی در شرکت داروسازی کاسپین دارد ابتدا صورت فرضیات را به شکل فرضیه صفر و فرضیه یک تعیین می کنیم.
بررسی فرضیه پنجم : هماهنگی به عنوان یکی از مولفه های ارتباطات درون واحدی رابطه معناداری با واکنش های رفتاری کارکنان نسبت به تحول سازمانی در شرکت داروسازی کاسپین دارد ابتدا صورت فرضیات را به شکل فرضیه صفر و فرضیه یک تعیین می کنیم.
بررسی فرضیه ششم :مشارکت به عنوان یکی از مولفه های ارتباطات درون واحدی رابطه معناداری با واکنش های رفتاری کارکنان نسبت به تحول سازمانی در شرکت داروسازی کاسپین دارد ابتدا صورت فرضیات را به شکل فرضیه صفر و فرضیه یک تعیین می کنیم.
The aim of this study was to investigate the role of intra-unit communication on the optimal variability of Caspian Pharmaceutical Company employees in relation to organizational change.