Abstract:
هدف اصلی در این مطالعه را بررسی عوامل تاثیرگذار شکل گیری هویت باشگاه پرسپولیس بر ارزش ویژه برند باشگاه قرار دادیم. هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاه در استادیوم های آزادی تهران، امام رضا(ع) مشهد، یادگار امام(ره) تبریز، نقش جهان اصفهان، غدیر اهواز بر روی باشگاه فوتبال با توزیع جغرافیایی (منطقه ای) در لیگ برتر 97-96 انجام شد و پرسشنامه ها در این استادیوم ها توزیع گردید. روش نمونه گیری سهمیه ای – غیر احتمالی بود. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 48 سوال بود، که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تایید شد، و آلفای کرونباخ آن 959/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از رگرسیون چندگانه گام به گام، آزمون tتک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شد.بالاترین رتبه ها در بین میانگین سوالات مطرحه از دیدگاه نمونه ها(هواداران)، مربوط به تجربه عمومی بوده و همچنین کمترین رتبه در میان عوامل از دیدگاه هواداران به ستاره ها و تاریخچه تیم بودند. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که زیر مقیاس ها مربوط به ستاره ها و تاریخچه تیم از بالاترین بار عاملی برخوردار می باشند.
The main aim of this study was to investigate those factors influencing the formation of Persepolis club identity on brand equity of this club. The aim of the study was applied and its methodology was descriptive-survey. The study population consisted of football club fans at Azadi stadiums in Tehran, Imam Reza in Mashhad, Yadegar Imam in Tabriz, Naghsh Jahan in Isfahan, Ghadir in Ahvaz with the geographical distribution (regions) in 2017-2018 premier league. The questionnaires were distributed in these stadiums. The sampling method was quota-convenience. A researcher-made questionnaire consisting of 48 items was used to collect data. Its face and content validity was confirmed by sport management and economics professors and its Cronbach's alpha was 0.927. Stepwise multiple regression, one-sample t test and Friedman test were used for data analysis. From the viewpoints of the sample (fans), the highest rank was related to general experience among the mean proposed items and the lowest rank was related to stars and the team history among the factors. The findings of the study indicated that subscales related to stars and team history had the highest factor loading
Machine summary:
يافته هاي اين تحقيق حاکي از آن است که زير مقياس ها مربوط به ستاره ها و تاريخچه تيم از بالاترين بار عاملي برخوردار مي باشند.
com The Effect of Formulation of Persepolis Club Identity on Brand Equity in Iran Football Premier League Ghorbani Asiabar, M.
(PhD) Abstract The main aim of this study was to investigate those factors influencing the formation of Persepolis club identity on brand equity of this club.
آندرود و همکاران (٢٠٠١)، بويل و مگنسون (٢٠٠٧) و واتکينز (٢٠١٤) اين نظريه را به در زمينه تيم حرفه اي و تحصيلات تکميلي گسترش داده و تجربه هاي گروهي (از جمله تجربه گروهي و خاص گروه )، تاريخچه تيم و محل برگزاري ، با استفاده از شناخت اجتماعي را تحت تاثير ارزش برند تيم ورزشي مي دانند.
در پژوهشي ديگر با هدف بررسي ارتباط بين کيفيت خدمات الکترونيکي، اعتماد، رضايت ، وفاداري، و ارزش ويژه برند، توويي و وينستون ٦ (٢٠١٦) با استفاده 1 Brand Image 2 SIBE 3 Alokparna & Jermon 4 Mary & Carol 5 Chih-Hsing 6 Ta-Wei & Winston از مدل سازي معادلات ساختاري بيان کردند که ادراک از کيفيت خدمات و اعتماد بر ارزش ويژه برند تاثير گذار است .
Investigating the role of fan club membership on perceptions of team brand equity in football.