Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی نقش تجارت الکترونیک در توسعه فرصت های کارافرینی بخش گردشگری شهری و روستایی ایران میباشد. این پژوهش از نظر ماهیت کیفی-کمی بوده و با توجه به هدف پژوهش کاربردی میباشد. ابتدا از طریق ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق و 26 نفر از خبرگان نظری و تجربی با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی گلوله برفی، ابعاد و مولفههای الگوی فرصتهای کارآفرینی اقتصادی با رویکرد تجارت الکترونیک در حوزه بانکی استخراج گردید. سپس با تکنیک دلفی فازی در قالب 6 بُعد اصلی و 23 بُعد فرعی شناسایی و تعیین شدند. در قسمت بعدی برای مشخص نمودن میزان اهمیت هر یک از مولفههای شناسایی شده پس از طراحی پرسشنامه در قالب روش تحلیل سلسله مراتبی فازی اقدام به رتبهبندی آنها با روش AHP فازی گردید. در گام بعدی وضعیت موجود و مطلوب هر یک از ابعاد و مولفههای پژوهش در محلهای مورد مطالعه از طریق آزمون t ارزیابی شد. با استفاده از تکنیک الگوسازی ساختاری تفسیری ISM سطح بندی عوامل موثر بر فرصتهای کارآفرینی اقتصادی با رویکرد تجارت الکترونیک در حوزه بانکی در چهار سطح به ترتیب؛ سطح اول عوامل سازمانی (وابستگی بالا و نفوذ اندک)، سطح دوم عامل تشخیص فرصت (وابستگی بالا و نفوذ اندک)، سطح سوم عوامل اقتصادی، محیطی، فناورانه (قدرت نفوذ بالا و تاثیرپذیری پایین) و در سطح چهارم عوامل نهادی (قدرت نفوذ بالا و تاثیرپذیری پایین) صورت گرفته است. در بخش کمی پژوهش، بررسی روابط علی بین مولفههای فرصتهای کارآفرینی با رویکرد تجارت الکترونیک و برازش مدلها مورد بررسی قرار گرفت
This research is qualitative-quantitative in nature and is applied according to the purpose of the research. First, through the literature and research background and 26 theoretical and experimental experts using non-random snowball sampling method, dimensions and components of economic entrepreneurship opportunities model with e-commerce approach in the field of banking were extracted. Then they were identified and determined by fuzzy Delphi technique in the form of 6 main dimensions and 23 sub-dimensions. In the next part, to determine the importance of each of the identified components, after designing the questionnaire in the form of fuzzy hierarchical analysis, they were ranked using fuzzy AHP method. In the next step, the current and optimal status of each of the dimensions and components of the research in the study areas were evaluated by t-test. Using ISM interpretive structural modeling technique, leveling the factors affecting economic entrepreneurship opportunities with the e-commerce approach in the field of banking at four levels, respectively; The first level is organizational factors (high dependence and low influence), the second level is opportunity recognition factor (high dependence and low influence), the third level is economic, environmental, technological factors (high influence and low influence) and the fourth level is institutional factors (influence). High and low impact). In the quantitative part of the research, the causal relationships between the components of entrepreneurial opportunities with the e-commerce approach and the fit of models were examined.