Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل تاثیرگذار بازار هدف صنعت گردشگری بر افزایش و روند توسعه گردشگری در استان لرستان انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه تمام کارکنان که در شورای اسلامی شهر و کارشناسان گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان می باشد که تعداد آنها ۲۲۳ نفرفعالیت دارند که با استفاده از جدول مورگان تعداد ۱۴۰=S نفر به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک (منظم) به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامههای استاندارد بازارهدف گردشگری گردشگری رای و داس (۲۰۱۱) توسعه گردشگری و چویی و همکاران (۲۰۰۶) استفاده شده است. دادههای جمع آوری شده از طریق آزمونهای آماری از جمله آزمون کلموگروف- اسمیرینوف و با بهره گیری با استفاده از نرم افزار spss۲۴ و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از فن تحلیل مسیر در نرم افزار آماری لیزرل، برای آزمون معناداری عامل ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که عوامل بازار هدف صنعت گردشگری بر افزایش و روند توسعه گردشگری تاثیر دارد. از آنجا که مقدار ضریب همبستگی مثبت می باشد. درنتیجه هر چقدر بازار هدف صنعت گردشگری افزایش یابد توسعه گردشگری افزایش پیدا می-کند و اگر کاهش یابد درنتیجه بازار هدف صنعت گردشگری با توسعه گردشگری نیز کاهش پیدا می کند.
The aim of this study was to investigate the factors affecting the target market of the tourism industry on the increase and development of tourism in Lorestan province. The research method used is applied in terms of purpose and survey in terms of nature and descriptive method. The statistical population of this study includes all employees in the Islamic Council of the city and the current situation of women, women, women, women, women, women, women, women, women, women, women, women, women, women, women, women, women, women, women, women, women, women, women, women, women Using Morgan table S = 140 people were selected as a sample by systematic (regular) random sampling method. To collect the data, the standard questionnaires of Target Tourism Market Rai and Das (2011) Tourism Development and Choi et al. (2006) were used. Data collected through statistical tests such as Kolmogorov-Smirinov test and using spss24 software and confirmatory factor analysis using the path analysis technique in LISREL statistical software, are analyzed for factor significance testing. Took. The results of the present study show that the target market factors of the tourism industry have an effect on the increase and development of tourism. Because the value of the correlation coefficient is positive. As a result, as the target market of the tourism industry increases, the development of tourism increases, and if it decreases, the target market of the tourism industry also decreases with the development of tourism.
Machine summary:
جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه تمام کارکنان که در شوراي اسلامي شهر و کارشناسان گردشگري سازمان ميراث فرهنگي ، صـنايع دسـتي و گردشگري استان لرستان مي باشد که تعداد آنها ٢٢٣ نفرفعاليت دارند که با استفاده از جدول مورگان تعداد ١٤٠=S نفر به روش نمونه گيري تصادفي سيستماتيک (منظم ) به عنوان نمونه انتخاب شد.
بازاريابي و فعاليت هاي آن از جمله عواملي است که مي تواند به همراه برنامه ريزي و اقدام هاي شايسته ، به شناسايي جاذبه هاي گردشگري استان لرستان به گردشگران بالقوه و جذب آنها در سطح کشور منجر شود حال با توجه به مطالب بيان شده ، به طور کلي هدف اصلي تحقيق حاضر، شناسايي و اولويت بندي بازار هدف مناسب صنعت گردشگري استان لرستان با بهره مندي از تحليل عاملي است .
تحليل فرضيه اصلي: عوامل بازار هدف صنعت گردشگري بر افزايش و روند توسعه گردشگري در استان لرستان تاثير دارد.
Investigating the Factors Affecting the Target Market of the Tourism Industry on the Tourism Development Process in Lorestan Province Using Factor Analysis Approach Zeinab Shahverdi 1 Arash Hatami 2 Farhad Farnia 3 Date of Receipt: 2021/12/23 Date of Issue: 2022/01/24 Abstract The aim of this study was to investigate the factors affecting the target market of the tourism industry on the increase and development of tourism in Lorestan province.
The results of the present study show that the target market factors of the tourism industry have an effect on the increase and development of tourism.