Abstract:
جامعهشناسی ادبیات که به بررسی تولید و پیامدهای اجتماعی ادبیات میپردازد، بهعنوان یک دانش میانرشتهای از یکسو، به ادبیات، زبانشناسی و فلسفه مرتبط است و از سوی دیگر به علوم اجتماعی و تاریخی. از آنجا که پس از پیروزی انقلاب در شعر اجتماعی جرقههایی حاصل شد و شعر اجتماعی انقلاب بهعنوان جریانی قدرتمند و تثبیتشده شکل گرفت، این پژوهش میکوشد تا با نظریۀ منش و میدان بوردیو و با روش تحلیلِ کیفی ـ توصیفی، سه مؤلفۀ اصلی منش، میدان و سرمایه را در اشعار سلمان هراتی بررسی کند. بر اساس نتایج این تحقیق، شعر هراتی بهعنوان کنش شاعر، حاصل ارتباط منش و موضع او در میدانهای سیاسی، اجتماعی و ادبی است. او بهعنوان شاعر انقلابی در برخی اشعارش انتقاد و اعتراض بهوضعیت نابسامان جامعه، فاصلۀ طبقاتی موجود در آنزمان و غربگرایی دارد. دراین میان کنشهای شعری با مضمون حبّودوستی نسبت به امامان، رهبر معظم، شهیدان و ... برجستهتر بهکار گرفتهاست.
The sociology of literature, which studies the production and social consequences of literature, as an interdisciplinary science, is related to literature, linguistics, and philosophy on the one hand, and to the social and historical sciences on the other. . Since after the victory of the revolution, sparks were created in social poetry and the social poetry of the revolution was formed as a powerful and well-established current, this study tries to use Bourdieu's theory of character and field and qualitative-descriptive analysis method. To examine the three main components of character, field and capital in Salman Herati's poems. According to the results of this research, Herati poetry as a poet's action is the result of the relationship between his character and position in the political, social and literary fields. As a revolutionary poet, in some of his poems he criticizes and protests against the unhealthy state of society, the class distance existing at that time, and Westernism. In the meantime, poetic acts with the theme of love and affection towards the Imams, the Supreme Leader, the martyrs, etc. have been used more prominently.
Machine summary:
سرمایه ، منش و میدان تولید ادبی در شعر سلمان هراتی شهرام احمدی * فاطمه سادات میرزاده ** چکیده جامعه شناسی ادبیات که به بررسی تولید و پیامدهای اجتماعی ادبیات مـیپـردازد، بـه عنـوان یک دانش میـان رشـته ای از یـک سـو، بـه ادبیـات ، زبـان شناسـی و فلسـفه مـرتبط اسـت و ازسویدیگر به علوم اجتمـاعی و تـاریخی.
از آنجـا کـه پـس از پیـروزی انقـلاب در شـعر اجتماعی جرقه هایی حاصل شد و شعر اجتماعی انقـلاب بـه عنـوان جریـانی قـدرت منـد و تثبیت شده شکل گرفت ، این پژوهش میکوشد تا با نظریۀ منش و میدان بوردیـو و بـا روش تحلیلِ کیفی ـ توصیفی، سه مؤلفۀ اصلی منش ، میدان و سرمایه را در اشـعار سـلمان هراتـی بررسی کند.
بر اساس نتایج این تحقیق ، شعر هراتی به عنـوان کـنش شـاعر، حاصـل ارتبـاط منش و موضع او در میدان های سیاسی، اجتماعی و ادبی است .
١. ١ پیشینۀ پژوهش پایان نامه ی کارشناسی ارشد فرزانه الهی قلعه (١٣٩٤) با عنوان «تحلیل اشعار هوشنگ ابتهـاج بر اساس نظریه منش و میدان پیر بوردیو»؛ نویسنده در این پایان نامه با توجه به نظریـۀ مـنش و میدان پیر بوردیـو بـه تحلیـل و بررسـی اشـعار هوشـنگ ابتهـاج در سـه دوره شـعری او بنابر فضای میدان سیاسی و اجتماعی جامعه عصر شاعر پرداخته است .
٣. نتیجه گیری بررسی اشعار سلمان هراتی بر مبنای آرای پیر بوردیو نشان میدهد کهـوی بـه عنـوان شـاعر دهۀ شصت ، در دورانی که جوانان کشورمان برای دفاع از میهن راهـی جبهـه مـیشـدند، بـا منش های خاص خود در میدان ادبیات به کنش های شاعرانه پرداخته اسـت .