Abstract:
قدر مشترک همه روایات مهدوی وعده و بشارت ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف به مخاطبان عام و خاص و ذکر برخی از جزئیات آن است. مخاطبان خاص بشارتهای مهدوی پیامبرصلّی الله علیه و آله، عباس، جعفر، علی علیه السّلام و فاطمه علیها السّلام میباشند. این مقاله با روش کتابخانهای، توصیفی و تحلیلی دادهها و با مراجعه به منابع حدیثی و رجالی و کلامی امامیه و اهلسنت و به دور از تعصب و با رعایت انصاف علمی درصدد است تا نگرانیهای حضرت زهراعلیها السّلام همزمان و پس از رحلت پیامبر صلّی الله علیه و آله را تحلیل و ارتباط آن را با بشارتهای مهدوی پیامبرصلّی الله علیه و آله واکاوی کند. بررسی مفاد این روایات میتواند دریچهای تازه نسبت به ادله نگرانیهای حضرت زهر علیها السّلام برای ما بگشاید. در یک نگاه میتوان گفت تمام نگرانیهای حضرت زهرا علیها السّلام ، نابودی سرمایهها و میراث گرانقدر اسلام و در نتیجه گمراهی مردم پس از پیامبر صلّی الله علیه و آله است و این بشارتها که مژده و تسلای خاطر ایشان است ناظر به دو معنا است. اول اینکه با اطاعت از خاندان نبوت و امامت مردم از گمراهی نجات خواهند یافت و دوم اینکه با ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف امامت به جایگاه اصلی خود باز خواهد گشت.
The common denominator of all Mahdavi narrations is the promise and good news of the advent of Hazrat Mahdi (pbuh) to general and special audiences and mentioning some of its details. This article uses the library, descriptive and analytical methods of the data and by referring to the hadith, rijali and theological sources of the Imams and Sunnis and away from prejudice and with observance of scientific fairness, seeks to address the concerns of Hazrat Zahra at the same time and after the death of the Prophet. To analyze and analyze its connection with the Mahdavi gospels of the Prophet. Examining the contents of these narrations can open a new window for us to the reasons for the concerns of Hazrat Zahra (PBUH). At a glance, it can be said that all the concerns of Hazrat Zahra are the destruction of the precious assets and heritage of Islam and as a result the misguidance of the people after the Prophet, and these gospels, which are good news and consolation for her, have two meanings. And the Imamate of the people will be saved from misguidance, and secondly, with the advent of Hazrat Mahdi (AS), the Imamate will return to its original position.
Machine summary:
(جمعی از نویسندگان، 1428: ج1، 142-152) سعی ما در این مقاله تحلیل روایات بشارات پیامبر(ص) به ظهور حضرت مهدی(عج) خطاب به حضرت زهرا(س) و ارتباط آن با نگرانیهای ایشان همزمان و پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) است.
(جمعی از نویسندگان، 1428: ج1، 142-152) یکی از کاملترین این روایات، روایت زیر است: علی بن علی هلالی از پدرش نقل میکند که در زمان بیماری پیامبر(ص) که منجر به رحلت حضرت شد بر ایشان وارد شدم در حالی که فاطمه(س) در بالین سر حضرت نشسته بود و به شدت گریه میکرد تا جایی که صدایش بلند شده بود.
این کتب عبارتند از: مقاتل الطالبیین، مستدرک الحاكم، صفة المهدی، عقد الدرر، تاریخ مدینة دمشق، ذخائر العقبى، الحاوی، العرف سیوطی، جمع الجوامع، مسند فاطمة، جامع الأحادیث، برهان المتّقی، كنز العمّال، كنوز الدقائق، ینابیع المودّة، مشارق الأنوار، الإذاعة، إبراز الوهم المكنون، المهدی المنتظر، دلائل الامامة، كشف الغمّة، إثبات الهداة، حلیة الأبرار، غایة المرام، البحار، ملحقات إحقاق الحق، منتخب الأثر، المعجم الصغیر، مجمع الزوائد، استجلاب ارتقاء الغرف، القول المختصر، تفسیر روح البیان، المعجم الأوسط، بیان الشافعی، الصواعق المحرقة، أربعون أبی نعیم، أربعون أبی العلاء، فرائد السمطین، العطر الوردی، عوالم سیدة النساء فاطمة، كفایة الأثر، عوالم النصوص على الأئمّة، الأنوار البهیة، مناقب ابن المغازلی، مناقب الخوارزمی، مناقب أمیرالمؤمنین(ع)، العمدة، الطرائف، هرج و مرج شد و فتنهها پی در پی تحت تأثیر یکدیگر آشکار شدند و امنیت راهها از بین رفت و گروهی بر گروه دیگر شروع به غارتگری و حمله کردند.