Abstract:
در خصوص هویت قومی و ملی یکی از نظریات رایج در میان اندیشمندان حوزهی جامعهشناسی و علومسیاسی نظریه یا رهیافت برساختگراهاست. آراء مخالفی درمقابل این نظریه وجود دارد که به منظور دستیابی به نظر ارحج، بررسی آن ضرورت مییابد. سوالاتی که مطرح میشود این است که نخست مدعای برساختگراها چیست؟ دوم در بستر عقل و وحی این مدعا چه جایگاهی دارد؟ این نظریه یا رهیافت درسه رویکرد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قابل تقسیم و تفکیک است که وجه مشترک آنها تکیه بر علل و عوامل ساختاری در شکلگیری و تشدید هویت قومی و ملی است. استناد به روش عقلانی و نیز تحلیل محتوای آیات وحی مدعای هر سه رویکرد را نقد پذیر نموده و این نتیجه را حاصل میدهد که هویت قومی امری صرفاً ساختمند نیست بلکه چهار قاعده کلیِ منشأ اثر بودن اجتماع، حب ذات و مشابهات آن، مدنی الطبع بودن انسان، تدرج هویت طلبی قومی نقش عوامل بیرونی را اثبات مینماید.
Concerning the formation, ethnic and national identity, one of the most popular ideas among sociologists and political scientists is the constructivist theory or approach. There are opposing views on this theory, which need to be examined in order to gain a view that is true. The questions that arise are: First, what is the claim of the constructivists, and secondly, what is the position of reason and revelation in the claim. This theory is divided into three approaches: economic, political, cultural and social that Their commonality is to rely on structural causes and factors in the formation and intensification of ethnic and national identity. Referring to the rational method as well as the analysis of the Qur'anic verses, all three approaches are criticized and conclude that Ethnic identity is not merely a structural matter but four general principles: the origin of the effect of society, the love of essence and its similarities, The civilization of human nature,the gradualization of ethnic identity; Confirms the role of non-structural factors.