Abstract:
این پژوهش به منظور فهم بهتر فرهنگ هواداری از چهرههای مشهور جهانی در میان هواداران ایرانی آنها انجام شده است. بهمنظور تحدید موضوع، بر نگرشهای صاحبان صفحات ایرانی هواداری از دو سلبریتی فوتبالیست جهانی (رونالدو و مسی) در اینستاگرام تمرکز شده است. در تبیین مبانی نظری، رویکردهای مختلف به شهرت جهانی، هویت هواداران، جماعتهای هواداری و جهان- محلیشدن طرح شده است. بهمنظور فهم نگرشهای هواداران، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، با 7 نفر از مدیران صفحات مذکور مصاحبه شده است. تحلیل مضمون این مصاحبهها 5 مضمون اصلی را نشان میدهد: «شیفتگی فراوان هواداران ایرانی در قبال سلبریتی جهانی»، «صرف زمان زیاد برای هواداری از سلبریتی جهانی»، «تأثیرگذاری سلبریتی جهانی در زندگی واقعی و روزمرهی هواداران ایرانی»، «تعلق خاطر هواداران ایرانی به همهی هواداران سلبریتی و ایجاد روابط دوستی جدید» و «ماهیت جهان-محلی صفحات هواداری و تعاملات هواداران». به نظر میرسد کنشها و تعاملات هواداران مصاحبهشده، ماهیتی جهانی-محلی دارد؛ یعنی هواداری سرسختانه از یک سلبریتی جهانی یا تمایل به یادگیری زبان او و نیز تعامل با سایر هواداران از ملیتهای مختلف، دلالت بر رسوخ ابعاد جهانی فرهنگ هواداری در میان هواداران ایرانی دارد. در مقابل، هویت ایرانی هواداران و صفحات هواداری، نظردادن به زبان فارسی در صفحهی سلبریتی خارجی و نیز تعاملات دوستانهی جدید با سایر هواداران ایرانی در فضای مجازی، خصلتهایی ملی یا محلی به این نوع هواداری بخشیده است. هواداری از این دو سلبریتی ورزشی جهانی، با عبور از فیلتر رویکرد هواداران ایرانی، ماهیت ایرانی پیدا کرده، و جهانیبودن، هویت ایرانی هواداران را کاملاً محو نکرده است.
This study aims to investigate the culture of fandom for global celebrities among Iranian fans. The fan community is delimited to the fan page owners supporting two global football celebrities (Ronaldo and Messi) on Instagram. The literature review includes different approaches to global fame; fan identity, fan communities, and glocalization. 7page owners were chosen and interviewed via social networks. Thematic analysis shows 5 main dimensions: "great fascination of Iranian fans toward global celebrities", "Spending a lot of time to support global celebrities", "The influence of global celebrities on the daily life of Iranian fans", "a sense of proximity to all the fans and a tendency to create new friendships" and "The glocal nature of fan pages and fan interactions". As a result, the actions, interactions, and concerns of the interviewees appear to be glocal in nature. The stubborn support for a global celebrity or the desire to learn their language, as well as interaction with other fans from different nationalities indicates the penetration of the global dimension of the fan culture among Iranian fans. In contrast, the Iranian identity of the fans and fan pages, commenting in Persian on a foreign celebrity page, as well as establishing new friendly relations with other Iranian fans, have given national or local characteristics to this type of support. The fandom of the two global sport celebrities has acquired an Iranian nature by passing through the filter of the Iranian fans whose national identity has not been totally erased by the global forces.
Machine summary:
1. 4 چکیده این پژوهش به منظور فهم بهتر فرهنگ هواداری از چهره های مشهور (سلبریتیهای) جهانی در میان هواداران ایرانی آن ها انجام شده است .
در مقابل ، هویت ایرانی هواداران و صفحات هواداری، نظردادن به زبان فارسی در صفحه ی سلبریتی خارجی و نیز تعاملات دوستانه ی جدید با سایر هواداران ایرانی در فضای مجازی، خصلت هایی ملی یا محلی به این نوع هواداری بخشیده است .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Identity and Nation in African Football; Fans, Community, and Clubs 2 Global Sports Fandom in South Korea _ American Major League Baseball and Its Fans in the Online Community 3 Baker 4 Blended Identity وان ١ سه دلیل اصلی را برای هویت یابی با تیم های ورزشی ذکر کرده است : ١.
با توجه به این که اجتماعیشدن ، احساس تعلق و وابستگی به جماعت هواداری برای هواداران اهمیت دارد، بسیاری از آن ها با بکارگیری عناصر هویتی مختلفی همچون لباس تیم محبوب یا موسیقی مربوط به تیم تلاش میکنند خود را بیشتر به هوادارانی که به صورت حضوری و زنده بازیها را تماشا میکنند، شبیه کنند (٢٠١٤ ,Akindes و ٢٠١٠ ,Sandvoss) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Wann 2 Gerard Akindes 3 long-distance fans 4 Lestrelin 5 Basson 6 the quest for excitement 7 electronic stadium ایده ی «سیالیت ١» زیگمونت باومن ، جامعه شناس پست مدرن ، در مباحث گوناگون مرتبط با جهانیشدن بسیار به چشم میخورد.
نتیجه گیری این پژوهش به منظور فهم بهتر نگرش های هواداران ایرانی دو سلبریتی فوتبالیست جهانی (رونالدو و مسی) که اقدام به ایجاد صفحه ی هواداری برای آن ها در اینستاگرام نموده بودند، انجام شد.