Abstract:
نقش تعیینکننده سرمایه اجتماعی در ایجاد رفتارهایی که منجر به ارزشآفرینی مشترک در جهت موفقیت سازمانها میشوند موجب گردید تا هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رفتار همخلقی ارزش با تاکید بر نقش میانجی سرمایه ساختاری باشد. این مطالعه بر اساس هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری دادهها در حوزه مطالعات توصیفی از نوع پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش را مدیران و سرپرستان شرکتهای صادراتی کاشی و سرامیک استان یزد تشکیل دادهاند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی به کمک فرمول کوکران تعداد 183 نفر به عنوان نمونه پژوهش تعیین گردیدند. دادههای موردنیاز جهت تحلیل روابط با استفاده از پرسشنامه که روایی آن با استفاده از نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا و پایایی آن به کمک ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی و تایید گردید، جمعآوری شد. تحلیل فرضیهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار SMART- PLS انجام گرفت. نتایج نشان میدهد که سرمایه اجتماعی علاوه بر اثرگذاری مستقیم بر رفتار همخلقی ارزش، از طریق سرمایه ساختاری نیز تاثیر مثبت و معناداری بر رفتار همخلقی ارزش دارد.
The determining role of social capital in creating behaviors that lead to shared value creation for the success of organizations led to the purpose of this study to investigate the impact of social capital on the Value Co- Creation with emphasis on the mediating role of capital Be structural. This study is applied in the field of descriptive survey studies in terms of purpose, application and in terms of data collection. The statistical population of the study consisted of managers and supervisors of Export companies of ceramic tiles in Yazd province. Using random stratified sampling method using Cochran's formula, 183 people were selected as the research sample. The data needed to analyze the relationships were collected using a questionnaire whose validity was assessed and confirmed using content validity ratio and content validity index and its reliability was assessed using Cronbach's alpha coefficient. Hypothesis analysis was performed using structural equation modeling with partial least squares approach using SMART-PLS software. The results show that social capital, in addition to having a direct effect on value co-creation behavior, also has a positive and significant effect on value co-creation behavior through structural capital.
Machine summary:
اين مطالعه که در ميان ٣٥٠ نفر از کارکنان شرکت هاي توليدي کره جنوبي پرداختند،نشان داد که سرمايه اجتماعي به صورت مستقيم و به صورت غيرمستقيم از طريق اصالت و هويت سازماني بر رفتارهاي هم خلقي ارزش تاثير مثبت و معناداري دارد.
شاخص نيکوئي برازش متغير ضريب تعيين شاخص اشتراکي نيکوئي برازش رفتارهاي هم خلقي ارزش ٠/٦٥٢ ٠/٣٣١ 0/171 سرمايه ساختاري 0/290 0/455 بررسي معناداري فرضيه هاي اين مطالعه با استفاده از مدل آماره تي موردبررسي قرار گرفت که نتيجه به شرح شکل ٣ است .
٥. نتيجه گيري و پيشنهادها اين مطالعه در پي بررسي تاثير سرمايه اجتماعي بر رفتار هم خلقي ارزش از طريق سرمايه ساختاري در شرکت - هاي توليدي کاشي و سراميک استان يزد بوده است .
The Impact of Human Resource Management Tasks on Organizational Performance with Emphasis on the Role of Social Capital (Case Study: Alborz Agricultural Jihad) Accounting, Sari (in Persian).
The impact of social capital on environmentally friendly behavior with emphasis on knowledge of environmental issues, pro- environmental attitudes and environmental adaptability, First International Conference on New Challenges and Strategies in Industrial Engineering and Management and Accounting (in Persian).
The impact of intellectual capital and social capital on organizational entrepreneurship, The First International Conference on Challenges and New Solutions in Industrial Engineering, Management and Accounting (in Persian).
Scientific Journal "Social Capital Management.
Social capital and value co-creation: the case of a polish car sharing company.
A study of the relationship between social capital and intellectual capital with organizational excellence (case study: khatunabad copper complex), The First International Conference on Challenges and New Solutions in Industrial Engineering, Management and Accounting (in Persian).