Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی نقش مؤلفههای هوش اجتماعی و انزوای اجتماعی در بهزیستی تحصیلی دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطۀ دوم شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 370 نفر (197 دختر و 173 پسر) آنها با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش اجتماعی ترومسو (Silvera et al, 2001)، انزوای اجتماعی (Modarresi Yazdi , 2014) و بهزیستی تحصیلی (Tuominen-Soini et al, 2012) استفاده گردید. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه (گامبهگام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفههای هوش اجتماعی و انزوای اجتماعی توانستند بهطور معناداری تمام مؤلفههای بهزیستی تحصیلی را پیشبینی نمایند (05/0P<). هوش اجتماعی و انزوای اجتماعی نقش مهمی در بهزیستی تحصیلی دانشآموزان دارند؛ بنابراین در برنامههای آموزشی برای افزایش بهزیستی تحصیلی دانشآموزان باید به هوش اجتماعی و انزوای اجتماعی توجه ویژهای داشت.
This study aimed to investigate the role of the components of social intelligence and social isolation in academic well-being among students. The research method was descriptive and correlational. The population consisted of all students enrolled in Tabriz city secondary schools in the 2019-2020 academic year that according to Krejcie and Morgan table, 370 students (197 girls and 173 boys) were selected by the multistage cluster sampling method. Instruments were Tromso Social Intelligence Scale (Silvera et al, 2001), Social Isolation (Modarresi Yazdi, 2014) and Academic Well-being (Tuominen-Soini et al, 2012). Data were analyzed using multiple regression analysis (stepwise). The results of multiple regression analysis showed that the components of social intelligence and social isolation could significantly predict all components of academic well-being (p<0/05). Social intelligence and social isolation play an important role in academic well-being among students. Therefore, in educational programs for the increase of academic well-being among students, social intelligence and social isolation require more attention.
Machine summary:
نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفههای هوش اجتماعی و انزوای اجتماعی توانستند بهطور معناداری تمام مؤلفههای بهزیستی تحصیلی را پیشبینی نمایند (05/0P واژههای کلیدی: هوش اجتماعی، انزوای اجتماعی، بهزیستی تحصیلی، دانشآموزان دختر و پسر، مقطع متوسطۀ دوم The Prediction of Academic Well-Being based on Social Intelligence and Social Isolation in High School Girl and Boy Students Arash Shahbaziyan khonig, M.
مؤلفۀ سوم بهزیستی تحصیلی، رضایتمندی تحصیلی است که محققان معتقدند رضایت از مدرسه میتواند از یک سو عاملی محافظتی و توانمندکننده برای عملکرد موفقیتآمیز در مدرسه، افزایش یادگیری و بهزیستی روانشناختی باشد (Meneghel, Martínez, Salanova & de Witte, 2019) و از سوی دیگر، عدم رضایت از آن میتواند به عنوان عاملی خطرساز عمل کرده و موجب گرایش فرد به رفتارهای نامطلوبی مانند استفاده از مواد مخدر گردد (Findik, Unver, Yesilyurt & Ozkan, 2018).
(Shehni, Shojaie, Behroozi, & Maktabi, 2011) و (Rajabi& Valadbeygi, 2016) در پژوهشهای خود نشان دادند که هوش اجتماعی با بهزیستی روانی رابطۀ معناداری دارد؛ اما علاوه بر هوش اجتماعی، یکی از عواملی که می تواند بهزیستی تحصیلی دانشآموزان را تحث تأثیر قرار دهد انزوای اجتماعی (social isolation) است (Wilson & Cordier, 2013).
این دانشآموزان با استفاده از تجارب گذشتۀ خود ياد گرفتهاند که میتوانند با مشکلات و مسائل پیشآمده به نحو احسن مقابله نمايند و درک آنها از تجارب قبلی خود منجر به زياد شدن حس اطمينان به خود میشود و با همین حس اطمینان به خود میتوانند رفتارهای مفيد و مؤثری در تعامل با افراد و شبکههای گروهی داشته باشند و از اين طريق حمايت اجتماعی خوبی نيز دريافت نمايند (Hanzal, Segrin, Donnerstein, Taylor & Domschke, 2007)؛ بنابراین میتوان نتيجه گرفت که هوش اجتماعی بالا و روابط اجتماعی خوب، توجیهکنندۀ خوبی برای ارتباط با بهزيستی تحصیلی است.