Abstract:
پژوهش حاضر درصدد است به بررسی مولفه های آموزش چند فرهنگی در محتوای آموزش کتاب درسی
بپردازد، روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع تحلیل و محتوا با استفاده از الگوی خودراهبری و جزو
تحقیقات کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه ی محتوای (متن، تصاویر، پرسشها) درس
بخوانیم و بنویسیم پایه ی چهارم ابتدایی را تشکیل می دهد. در تحقیق حاضر برای گردآوری مبانی نظری
روش کتابخانه ای مورد استفاده قرار گرفته است که در آن با توجه به گردآوری و جمع آوری دادهها و
گردآوری اسناد به این مرحله پرداخته میشود و در بخش دوم برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری
شده و همچنین برای تشخیص نرمال یا غیر نرمال بودن دادهها از آماره های استنباطی و توصیفی استفاده
میشود و فرم تحیل محتوا بهره گرفته شده است. نتایج کلی تحقیق، حاکی از آن اســت که در کتاب
بخوانیم پایه چهارم به مقوله چند فرهنگی توجهی معقول شــده اسـت. بیشـترین توجه به آموزش و پرورش
چند فرهنگی و توجه به مسئله " انعکاس تنوع قومی، مذهبی، دینی و محیطی" و کمتـرین تـوجه بـه " تنوع
استفاده از روش تدریس و ارزشیابی و مواد و محیط یـادگیری" بوده اســـت
Machine summary:
جدول ٢: فراواني مؤلفه هاي چندفرهنگي در تصاوير کتاب چهارم ابتدايي (به تصویر صفحه رجوع شود) مؤلفه ها تعداد مطابقت انعکاس تنوع قومي، محيطي، مذهبي و ديني در محتواي برنامه درسي 6 آموزش ضد تبعيض و تعصب نژادي 2 توجه به ارزش و کرامت انسان ها و احترام متقابل 1 تنوع استفاده از روش هاي تدريس ، روشهاي ارزشيابي و مواد و محيط يادگيري ٢ توزيع برابر منابع و فرصت هاي تعليمي و تربيتي _________ پذيرش تفاوت و تکثر و تنوع (و مسالمت آميز زندگي کردن ) 2 شـش مورد از نه تصـوير يعني ٦٧ درصـد از تصـاوير مرتبط انعکاس تنوع قومي، محيطي، مذهبي و ديني در محتواي برنامه درسـي مطابقت داشته ، ٢٢ درصد با مؤلفه هاي آموزش ضد تبعيض و تعصب نژادي، تنوع استفاده از روش هاي تدريس ،روشهاي ارزشيابي و مواد و محيط يادگيري، پذيرش تفاوت و تکثر و تنوع مطابقت داشـــته و تنها ١١ درصـــد تصـــاوير مرتبط با مؤلفه توجه به ارزش و کرامت انســـان ها و احترام متقابل داراي تطابق بوده اســـت .
جدول ٣: فراواني مؤلفه هاي چندفرهنگي در فعاليت هاي کتاب چهارم ابتدايي (به تصویر صفحه رجوع شود) مؤلفه ها تعداد مطابقت انعکاس تنوع قومي، محيطي، مذهبي و ديني در محتواي برنامه درسي 1 آموزش ضد تبعيض و تعصب نژادي 3 توجه به ارزش و کرامت انسان ها و احترام متقابل 4 تنوع استفاده از روش هاي تدريس ، روشهاي ارزشيابي و مواد و محيط يادگيري ٢ توزيع برابر منابع و فرصت هاي تعليمي و تربيتي ١ مورد 1 پذيرش تفاوت و تکثر و تنوع (و مسالمت آميز زندگي کردن ) 3 ١١ درصـد فعاليت هاي مرتبط با مؤلفه انعکاس تنوع قومي، محيطي، مذهبي و ديني در محتواي برنامه درســي و توزيع برابر منابع و فرصت هاي تعليمي و تربيتي مطابقت داشته و ٣٣ درصد فعاليت ها با مؤلفه هاي آموزش ضد تبعيض و تعصب نژادي و پذيرش تفاوت و تکثر و تنوع انطباق دارند.