Abstract:
هدف پژوهش شناسایی عوامل موثر قابلیتهای فناوری بر افزایش ظرفیتهای نوآوری جهت توسعه کسب و کارهای خانگی میباشد. پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، با رویکرد کیفی انجام گردید. تکنیک مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوایی استفاده شد. جامعه آماری، صنایع دستی ( سفال، سرامیک و فرش دستبافت) در سال 99 میباشد. پس از بررسی ادبیات موضوع، با تدوین پرسشهای راهنمای مصاحبه، از تکنیک مصاحبه عمیق با نمونهگیری هدفمند از مطلعان کلیدی با روش گلولهبرفی هفده مصاحبه انجام شد. از طریق برقراری ارتباط بین مقولات، دادههای تحقیق، طبقهبندی و پالایش گردید. در نتیجه 34 مفهوم موانع و 17 مفهوم محرک های نوآوری، افزایش ظرفیت به ترتیب اهمیت مولفههای تحقیق و توسعه، ظرفیت کسب دانش و افزایش مهارتهای تجربی به عنوان مهترین قابلیتها با 14 مولفه فرعی، در ابعاد نوآوری با اولویت-های: پالایش مواد اولیه، طراحی خلاقانه، اصلاح عملیات تولید و شناحت بازار شناسایی شد.
The purpose of this study is to identify the effective factors of technology capabilities on increasing innovation capacity for the development of home businesses. The research was applied research with a qualitative approach. The technique used for data collection, analysis and data analysis was content analysis. The statistical population is handicrafts (pottery, ceramics and hand-woven carpets) in the year 2019. After reviewing the literature of the subject, by compiling the interview guide questions, seventeen interviews were conducted using the in-depth interview technique with purposeful sampling of key informants using the snowball method. Research data was categorized and refined by linking between categories. As a result of 34 concepts of barriers and 17 concepts of drivers of innovation, increasing capacity respectively the importance of research and development components, knowledge acquisition capacity and increasing experimental skills as the most important capabilities with 14 sub-components, in the dimensions of innovation with priority- : Refining of raw materials, creative design, modification of production operations and market knowledge were identified.
Machine summary:
سوال اساسي پژوهش با توجه به وضعيت فعلي کارآيي پايين نيروي انساني، توليدات سنتي و يکنواخت نامتناسب با تقاضاي روز مصرف کنندگان و هزينه بهاي تمام شده بالا و غير رقابتي و عدم بروز خلاقيت و نوآوري در توليد صنايع دستي استان همدان در حوزه هاي سفال و فرش دست بافت در زمينه فعاليت هاي قبل از توليد، عمليات توليدي و موفقيت در بازارهاي داخلي و توان ورود به بازارهاي خارجي، عوامل موثر بر دستيابي به توانمندي فناوري نوآورنه در کسب مزيت هاي رقابتي، در توسعه کسب و کارهاي خانگي صنايع دستي با توجه به مزيت هاي آن در استان چه ميباشد؟ پژوهش حاضر، با تمرکز بر شناسايي عوامل موثر بردستيابي به قابليت هاي نوآوري فناوري در حوزه صنايع دستي پرداخته و عوامل موثر را بصورت جامع در يک حوزه تخصصي ارائه مينمايد که ميتواند به درک بهتر اثرات استفاده از قابليت هاي نوآورانه فناوري در تصميمات بخش دولتي و همچنين فعالين صنعت در اولويت هاي بهبود و سرمايه گذاري موثر واقع شود.
يادداشت ها: 1- Incea et al 2- Hoffman et al 3- Saadi, and Chi Razak 4- Liao &Chen 5-Le & Lei 6 - Jiao et al 7 -Acosta et al 8 -Garr do et al 9 -suurs 10 -Azubuike 11- Dimitris & Psomas 12- Chen & Lin 13- Abe Reijo &Fayomi 14- Grounded Theory 15- Taylor