Abstract:
هدف اصلی از انجام این مقاله تعیین اثربخشی موسیقیدرمانی بر بهبود اختلالات رفتاری دختران کم توان ذهنی خفیف میباشد.
روش تحقیق در این مطالعه نیمه تجربی و مداخله ای انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دختران دارای اختلال
کم توانی ذهنی خفیف در مرکز توان بخشی آمل میباشند، به صورت در دسترس انتخاب شده است، تعداد ٣٠ نفر به عنوان نمونه
انتخاب شدند که ١٥ نفر به صورت تصادفی در گروه آزمایش و ١٥ نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، مقیاس
اختلالات رفتاری کانرز فرم معلم میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس و نرم افزار SPSS بهره گرفته شده است.
نتایج نشان میدهد متغیرهای در نظر گرفته شده: اختلالات رفتاری، اختلال فزون کنشی، توسعه روابط اجتماعی و گفتاری، کاهش
اضطراب نافعال، کاهش اختلالات هیجانی و کاهش اختلالات بر بهبود اختلالات رفتاری تاثیر دارد.
Machine summary:
پس فرضيه تحقيق تاييد مي شود؛ يعني موسيقي درمانگري باعث کاهش اختلالات رفتاري دختران کم توان ذهني خفيف درگروه آزمايش شده است .
بحث ونتيجه گيري يافته هاي فرضيه اصلي پژوهش نشان ميدهد موسيقي درمانگري در کاهش اختلالات رفتاري دختران کم توان ذهني خفيف اثر دارد.
يافته هاي فرضيه اول پژوهش نشان ميدهد موسيقي درمانگري در کاهش اختلال فزون کنشي دختران کم توان ذهني خفيف اثر دارد.
يافته هاي فرضيه سوم پژوهش نشان ميدهد موسيقي درمانگري در کاهش اضطراب نافعل دختران کم توان ذهني خفيف اثر دارد.
يافته هاي فرضيه چهارم پژوهش نشان ميدهد موسيقي درمانگري در کاهش اختلالات هيجاني دختران کم توان ذهني خفيف اثر دارد.
يافته هاي فرضيه پنجم پژوهش نشان ميدهد موسيقي درمانگري دربهبود اختلالات رفتاري دختران کم توان ذهني خفيف اثر دارد.
يافته هاي فرضيه ششم پژوهش نشان ميدهد موسيقي درمانگري در کاهش اختلالات توجهي دختران کم توان ذهني خفيف اثر دارد.
١. مطابق با فرضيه اصلي پژوهش موسيقي درمانگري در کاهش اختلالات رفتاري دختران کم توان ذهني خفيف اثر دارد.
٥. مطابق با فرضيه چهارم پژوهش موسيقي درمانگري در کاهش اختلالات هيجاني دختران کم توان ذهني خفيف اثر دارد.
٧. مطابق با فرضيه ششم پژوهش موسيقي درمانگري در کاهش اختلالات توجهي دختران کم توان ذهني خفيف اثر دارد.
music therapy,sensory integration and the autistic child,5th edition,london,Jessica Kingsley publication,.
U. randomized clinical trial for improvisational music therapy’s effectiveness for children eith autism spectrum disorder:study protocol,BMC pediatr,2012،12(.
Gold c,music therapy for autistic spectrum disorder(review),the coherane collaboration,.
Emotional, motivational and interpersonal responsiveness of children with autism in improvisational music therapy,the national autistic society,2009،10(4):.