Abstract:
مردان متاهل از گروههای اصلی شاغلین بازار کار بوده و از این رو، مطالعات رفتار کار بازاری آنان از جمله اولویتهای مورد نیاز جهت سیاستگذاری بازار کار است. مقاله حاضر در تلاش جهت شناسایی متغیرهای موثر بر ساعات کار بازاری مردان متاهل دارای همسران شاغل، مبتنی بر ادبیات الگوی جمعی (CM) عرضه کار خانوار است. اطلاعات پژوهش براساس دادههای خرد و مقطعی کشور ایران در سال 1397 و نمونه آماری شامل 724 نفر از مردان ساکن در مناطق شهری و روستایی کشور است. برآورد الگو با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) انجام شده است. نتایج نشان میدهد تابع عرضه کار بازاری مردان متاهل در نمونه مطالعه شده شکل استاندارد دارد (غلبه اثر جانشینی بر درآمدی)، اما رابطه مثبت دستمزد- ساعت کار، کاهنده است. همچنین مردان متاهل دارای سطح تحصیلات بالاتر از همسران، زمان بیشتری را صرف فراغت- زندگی میکنند. به طور خلاصه در خانوارهای مطالعه شده، ساعات کار مردان متاهل با افزایش سن کاهش یافته و شهرنشینی، تحصیلکردگی و نیز تعداد فرزندان بیشتر، حضور مردان متاهل را در بازار کار طولانیتر میکند.
Married men are one of the main groups of labor market employed and therefore the study of their labor market behavior is one of the priorities of labor market policy. The present study attempts to identify the variables affecting the market working hours of married men with employed spouses, based on the literature of collective model (CM) of household labor supply. The research information is based on micro and cross-sectional data of Iran in 2018 and the statistical sample includes 724 married men living in urban and rural areas. Model was estimated using the generalized method of moments (GMM) and related tests. The results show that in the studied sample, the labor supply function of married men is standard (The substitution effect is larger than the income effect), but due to the negative sign of hourly squared wage, the positive relation of wage-hour is decreasing. Also, married men with higher levels of education than their wives spend more time leisure-living time. In summary, working hours of married men with employed spouses in studied cases, decrease with age increasing. While living in urban areas, higher education and more children, increase married men working hours.