Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر محیط یادگیری روانشناختی بر رضایت تحصیلی دانش آموزان با میانجیگری معنای شخصی است. روش: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری، دانشآموزان مدارس متوسطه دوم شهر بابل به تعداد 956 نفر هستند که با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشهای 270 نفر انتخاب شدهاند. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه «چه چیزی در این کلاس در حال رخ دادن است» (اسمیت ،2013)، پرسشنامه معنای شخصی عاملی (ریکر، 1992)، و پرسشنامه مقیاس رضایت تحصیلی(اسمیت،2013) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضرایب همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری) استفاده شد. یافته: نتایج نشان داد که بین متغیرهای محیط یادگیری روانشناختی با معنای شخصی عاملی و رضایت تحصیلی و همچنین بین رضایت تحصیلی با معنای شخصی رابطه مثبت وجود دارد. همچنین متغیر محیط یادگیری روانشناختی علاوه بر تاثیر مستقیم بر رضایت تحصیلی، به طور غیرمستقیم با میانجی گری معنای شخصی عاملی رابطه دارد و هم بر رضایت تحصیلی تاثیر مثبت دارد. نتیجه گیری: در تحقیقات پیشین نتایج مشابه ای برای رابطه مولفه های این سه حوزه به دست آمده است. نتایج این پژوهش ناظر بر اثربخشی محیط یادگیری بر مولفه های معنای شخصی عاملانه و رضایت از تحصیل در دانش آموزان میباشد. بنابراین میتوان گفت، تاکید بر خود شناسی و توسعه آگاهی متعالی باید یکی از قسمتهای اصلی پارادایم آموزشی مدارس باشد.
Purpose: The purpose of the present study was to investigate the effect of the psychological learning environment on students' academic satisfaction through personal meaning mediation. Method: The research method surveys. The population of the study consisted of 956 students of secondary schools in Babol city who were selected using a cluster sampling method. Data were collected using a questionnaire called "What is Happening in this Class" (Smith, 2013), a Personal Factor Meaning Questionnaire (Riker, 1992), and the Academic Satisfaction Scale (Smith, 2013). Descriptive and inferential statistics (Pearson correlation coefficients and structural equation modeling) were used to analyze the data. Results: The results indicated that there is a positive relationship between the variables of the psychological learning environment with the personal meaning of a factor and academic satisfaction as well as between academic satisfaction with personal meaning. In addition to the direct impact on academic satisfaction, the variable of the psychological learning environment has a direct relationship with the mediating factor of personal meaning and has a positive effect on academic satisfaction. Conclusion: In the previous research, similar results were obtained for the relationship of the components between these three domains. The results of this study are focused on the effect of the learning environment on the components of meaningful personal meaning and students' educational satisfaction. Thus, it can be said that the emphasis on self-knowledge and the development of transcendent consciousness should be a central part of the educational paradigm of schools.
Machine summary:
علاوه بر اين ، تحقيقات نشان داده اند که حوزه شخصي (رضايت تحصيلي) و معنا در تغييرات آموزشي ناديده گرفته مي شود و تمرکز اصلاحات بر جنبه هاي فني و سازماني آموزش است (چن ٧، ٢٠١٩).
بريگلند، ديلوليو و موريسون ٢ (٢٠٠٦) در پژوهش خود نشان داده اند دانش آموزاني که از عدم يادگيري معنادار و منسجم و همچنين عدم حمايت معلم در مدرسه رنج ميبرند، نميتوانند حس معناداري و هدفمندي در زندگي را در خود پرورش دهند که اين امر اغلب نتايج بسيار ناگواري را در پي دارد.
حاجيتبار فيروزجائي(١٣٩٨) در پژوهش خود نشان داد که بين همۀ مولفه هاي محيط کلاس درس با خودکارآمدي تحصيلي و نگرش به علوم رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
عليرغم اهميت اين موارد در رشد و توسعه فردي، پژوهش هاي کمي در ارتباط با معنا و هدف صورت گرفته و با توجه به اينکه مطالعه اي در کشور انجام نشده که ارتباط بين تاثير محيط يادگيري رواني و اجتماعي بر معناي شخصي و رضايت از تحصيل در دانشجويان را بررسي کند.
ميانگين و انحراف معيار متغيرها و ضرايب همبستگي پيرسون مولفه هاي حوزه رابطه ، حوزه رشد فردي و برابري با معناي شخصي عاملي و رضايت تحصيلي در جدول ١ آورده شده است .
همچنين يافته هاي تحقيق از نقش ميانجي معناي شخصي عاملي در اثرگذاري محيط يادگيري روانشناختي (حوزه رابطه ، رشد فردي و برابري) بر رضايت تحصيلي حمايت کرد.
Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.
Psychosocial learning environments and the mediating effect of personal meaning upon Satisfaction with Education.