Abstract:
شهر رشت به عنوان یکی از مراکز قوی برای حوزه های پیرامونی و بلافصل خود نقش ویژهای در توسعه ی اقتصاد روستایی استان گیلان و حتی استان های همجوار داشته است. این پژوهش با ارائه ی فرضیه هایی و باتوجّه به شاخصه ای موثّر در تعیین تعامل کارامد مابین نقاط روستایی- شهری، سعی در تعیین سهم و نقش شهر رشت در توسعه ی اقتصاد روستایی و تقویّت روابط شهر و روستا استان دارد. جهت تعیین تکرار مداوم عرضه و فروش محصولات از سوی روستاییان و واسطه گران همچنین تقویّت اقتصاد خانوار روستایی با استفاده از «روش آزمون T» استفاده شده است؛ همچنین با استفاده از معادله ی «رگرسیون» و بررسی معناداری شیب رگرسیونی رضایتمندی از نگاه فروشندگان و یا عرضه کنندگان محصولات و در نهایت از روش «رگرسیون» خطی چندگانه برای بررسی ابعادکالبدی-فضایی واجتماعی شهر رشت بر متغیّر ملاک رضایت دستفروشان محلی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد شهر رشت به دلایلی چون فاصله ی نزدیک و امکان برقراری ارتباط سهل با روستاها و حوزهه ای جدانشدنی خود، وجود محصول مازاد در روستاهای استان، نیاز به درآمد و نداشتن شغل دیگر توسط بسیاری از روستاییان، انگیزه هایی چون دستیابی به سود بیشتر، تمایل و رغبت مردم شهر رشت به استفاده از محصولات کشاورزی، دامی و لبنی با کیفیت و... مورد توجه بسیاری از روستاییان بوده است. مقایسه ی دو گروه (دستفروشان دائمی و متناوب و دورهای) توسط آماره آزمون T برابر 46/ 8 شده و اختلاف معناداری بین گروه ها از لحاظ رونق اقتصادی برحسب میزان دستفروشی محصولات کشاورزی در شهر رشت مشاهده می شود. همچنین میزان ضریب همبستگی بین رضایت و رونق اقتصادی دستفروشان محصولات کشاورزی در رشت برابر 425/ 0 شده که با ضریب اطمینان 95درصد این فاکتورها با هم ارتباط معنادار دارند و میزان ضریب همبستگی بین رضایت دستفروشان محصولات کشاورزی و ابعاد کالبدی فضایی و اجتماعی شهر رشت برابر584/ 0 شده نتیجه میگیریم فاکتورها با هم ارتباط معنادار دارند.
The city of Rasht, as one of the strong centers for its peripheral and immediate areas, has played a special role in the development of rural economy in Gilan province and even neighboring provinces.Objectives: This study tries to determine the share and role of Rasht city in the development of rural economy and strengthen the urban-rural relations of the province by presenting hypotheses and considering the effective indicators in determining the efficient interaction between rural-urban areas. It has been used to determine the continuous repetition of supply and sale of products by villagers and intermediaries and strengthen the rural household economy using the T test method; Also, by using the regression equation and examining the significance of the regression slopesatisfaction from the point of view of sellers or suppliers of products and finally the multiple linear regression method to examine the physical-spatial and social dimensions of Rasht on the criterion of local vendors satisfaction criterion. Findings show that the city of Rasht for reasons such as close distance and the possibility of easy communication with villages and their immediate areas, the existence of surplus product in the villages of the province, the need for income and no other job by many villagers, incentives such as achieving More profit, the desire of the people of Rasht to use quality agricultural, livestock and dairy products, etc. have been considered by many villagers. The comparison of the two groups (permanent, intermittent and periodic vendors) by t-test statistics is equal to 8.46 and there is a significant difference between the groups in terms of economic prosperity in terms of the volume of agricultural products in Rasht. Also, the correlation coefficient between satisfaction and economic prosperity of agricultural vendors in Rasht is 0.425 which is significantly related to the 95% confidence factor and the correlation coefficient between agricultural vendors satisfaction and the physical and spatial and social dimensions of Rasht is 0.584. We conclude that the factors are significantly related to each other
Machine summary:
جهت تعیین تکرار مداوم عرضه و فروش محصولات از سوی روستاییان و واسطه گران همچنین تقوّیت اقتصاد خانوار روستایی با استفاده از «روش آزمون T» استفاده شده است ؛ همچنین با استفاده از معادله ی «رگرسیون » و بررسی معناداری شیب رگرسیونی رضایت مندی از نگاه فروشندگان و یا عرضه کنندگان محصولات و در نهایت از روش «رگرسیون » خطی چندگانه برای بررسی ابعادکالبدی -فضایی واجتماعی شهر رشت بر متغیر ملاک رضایت دست فروشان محلی استفاده شده است .
همچنین مدل مرکز- پیرامون (به عنوان مدلی برای بررسی نحوه ی سامان پذیری فضایی فعالیت انسانی مبتنی بر توزیع نامتعادل و نابرابر قدرت اقتصادی و اجتمای در مقیاس های دیگر (ملی، ناحیه ای و منطقه ای) میتواند توجیه گر ناکارآمدیهای حاکم در روابط شهر و روستا در منطقه ی مورد مطالعه باشد و مدل وابستگی (در خصوص شهر و روستا بر توسعه ی واگرای عرصه های شهری و روستایی تاکید دارد و دو نوع عرصه ی ساختاری- کارکردی را در مقابل یکدیگر قرار میدهد: پیچیده (شهری) و ساده و یکنواخت (روستایی) که بیان گر بسیاری از واقعیات حاکم در رابطه ی شهر مورد بررسی و روستاهای استان است و در نهایت راهکارهای مدل تجمع (که با ارتباطات تولیدی، خدماتی و بازاری در صدد انواع ارتباطات و همکاریهای واحدهای اقتصادی تسهیل نماید) را میتوان جهت بهبود و ارتقای وضعیت حاکم در روابط شهر و روستا به کار گرفت .