Abstract:
نیاز به ساخت و سازهای گسترده شهری همزمان با ظهور انقلاب صنعتی ، افزایش رشد جمعیت ، عوارض طبیعی و غیرطبیعی مانند سـیل ، زلزلـه و امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. در این میان آلودگی محیط زیست و به دنبال آن تمام شدن منابع انرژی شناخته شده به دلیل استفاده نامناسـ از طبیعت و منابع آن تهدیدی جدی در روند زندگی انسان به شمار می آید. از ایـن رو توسـعه پایـدار بـه دلیـل توجه به همه زمینه های زندگی اعم از اجتماعی ، اقتصادی و محیطی رویکردی موثر در زمینه رویارویی با نیاز به ساخت و سـازهای گسـترده شـهری بـه نظر می رسد. و به دنبال آن با توجه به اصول معماری پایدار و استفاده از روش ها و مصالح جدید جهت افزایش سرعت ساخت ، ارتقای کیفیـت سـاخت و افزایش عمر مفید ساختمان ها می توان گام موثری در جهت حل مشکلات به وجود آمده در عصر حاضر و در کشور برداشت . از طرفی بررسی و درک مفهوم پایداری ازسال ١٩٦٠ تاکنون درتمام جوامع ، زمینه ای را فراهم آورده که بتوان برای نگرش به آیندگان و زندگی پایدار کمی تامل کنیم . آن چه که تاثیر پایداری را در زندگی ما دوچندان می کند ارتباط این موضوع در محیط زندگیمان استاما اکنون با با فن آوری و تکنولوژی پیشرفته زندگی کاملا ناپایدار را تجربه میکنیم ، از عوامل آن میتوان طراحی یک محیط ناپایدارباشد ، که آسایش وسلامت روان ما را به مخاطره انداخته است . امروزه معماری مدرن وفرا مدرن ، که ازابزار تکنولوژی بهره می برد ، در پایداری دچار نقصان است ، این مقالـه بـر آن اسـت تا با تکیه بر مفاهیم معماری پایدار و استفاده از آن به اصولی ازطراحی دست یابد تا آسایش ، راحتی وسلامتی برای انسان فراهم آورد وما را به سمت طراحی فضاها با رویکرد معماری پایدار سوق دهد تا با رعایت عوامل پایداری ، بتوان ضمن صرفه جویی در مصرف انرژی ، حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن و کاهش هزینه ها در عصر تکنولوژی ، رفاه و آسایش انسان را نیز تامین کرد. دو نوع نمایش کمدی بومی – سنتی و عام پسند تقلید ( مضحکه ، خندستان ) در ایران ونمایش ( کمدبادلارته ) در ایتالیا که ریشه در تاریخ و فرهنگ عظیم این دو کشور داشته اند دارای مشابهت هایی در فرم ، محتوا و اجرا بوده اند . در این پژوهش پس از معرفی نمایش کمدی به عنوان یکی از ژانرهای اصلی نمایش و سیر تحول و نظور آن درطول تاریخ به مطالعه و واکاوی دو نوع نمایش کمدی (تقلید)و ( کمدیادلارته ) پرداخته شد . پژوهشگر به معرفی و بررسی مشابهت ها و تفاوت های این دو نوع نمایش کمدی از دیدگاه عوامل نمایش پرداخته و علت این تفاوت ها و مشابهت ها را یافته است این پژوهش تطبیقی بوده و پس از مقایسه این دو نوع نمایش ، علت شکوفایی وماندگاری (کمدیادلارته ) را نسبت به نمایش تقلید واکاوی کرده و به نتایجی رسید سپس برای باروری متقابل فرهنگی حاصل از تقابل این دو نوع نمایش و استفاده از شگردها و شیوه های آفرینش ( کمدیادلارته ) در جهت شکوفایی و معرفی کندی بومی – سنتی ایرانی( تقلید) به جهانیان پیشنهاداتی ارائه کرده است
Machine summary:
سوالات يا فرضيه هاي تحقيق : فرضيه : شرايط ذهني تقريبا مشابه زمان شروع کمديادلارته ايتاليا و کمدي سنتي ايراني موجب شباهت ساختار اين دو نمـايش نوع شده است که از طريق مطالعه تطبيقي مي توان آنها را يافت و اين رويارويي و تطابق باعث غنا و شـکوفايي کمـدي سـنتي ايران و باروري متقابل فرهنگي مي شود.
اين گونه نمايش ها تا به امروز در روستاها به جا مانده اسـت و نمـايش هـاي آنهـا بـه «عروسـي در جنگـل » در گـيلان و «کوسـه برنشين » در ده هاي ترک زبان غرب ايران بدل شده است آيين کوسه برنشين مراسمي بوده که با هدف نشان دادن گذران فصول از زمستان به بهار اجرا مي شده است ، نمايشي خنده آور که امروز نيز گاها با تغييرات کمي اجرا مي شود و انگار که «کوسه » بـا کولـه پشتي و چوبش همان آدمک روي ظرف هاي مسي چهار هزار سال پيش از ميلاد مي باشد.
نمايش هاي تقليد معمولا توسط گروههاي سيار و خانـه بـه دوش اجـرا مـي شـدند کـه در بعضي مواقع سياه بازي گاهي نمايش عروسکي اجرا مي کردند و يا همراه زن پوشان به رقص مي پرداختند و اين گروه خانه به خانه و يا شهر به شهر جابجا مي شدند بعدها در دوره احمدشاه نخستين تماشاخانه تقليد به وجود آمد که عنصر جديدي که يـک پـرده نقاشي بود و هيچ تاثير دراماتيکي در پيشرد نمايش هم نداشت اضافه شد.