Abstract:
ایدۀ تشکیل «تعاونیهای بازاریابی اینترنتی» انگیزۀ اصلی برای انجام پژوهش حاضر بود. در این نوع از تعاونی، تعدادی از بازاریابان الکترونیکی در هریک از مشاغل مختلف، نوعی تعاونی را تشکیل خواهند داد که صرفاً بهصورت الکترونیکی فعالیت بازاریابی را در حیطۀ شغل خود انجام خواهند داد؛ ازاینرو، پژوهش پیمایشی حاضر با هدف امکانسنجی تشکیل تعاونیهای بازاریابی الکترونیکی در استان لرستان انجام شد. برای شناسایی موارد مربوط به امکانسنجی، 30 مصاحبۀ نیمهساختاریافته با صاحبنظران استانی انجام شد. تحلیل دادههای گردآوریشده از مصاحبهها، بهروش تئوری زمینهای به شناسایی 30 مقولۀ اولیه، 12 مقولۀ محوری و درنهایت 5 مفهوم اصلی منجر شد. سپس از تکنیک دلفیفازی دومرحلهای برای دستیابی به توافق گروهی بین صاحبنظران و رتبهبندی عوامل بازدارنده استفاده شد. طبق نتایج دلفیفازی موارد مربوط به امکانسنجی تشکیل تعاونیهای بازاریابی الکترونیکی در استان لرستان ازنظر خبرگان بهترتیب عبارتاند از: مشوقهای مالی با میانگین کل فازیزدایی (477/0)، زیرساختهای فیزیکیـانسانی با میانگین کل فازیزدایی (395/0)، فرهنگیـاجتماعی (387/0)، الزامات آموزشی (375/0) و الزامات قانونیـاداری با میانگین (305/0). پیشنهاد کلی پژوهش تلاش سازمانهای تصمیمگیرندۀ بخش تعاون استان لرستان برای تحقق موارد یادشده ازطریق پیشنهادهای اجرایی ارائهشده در این پژوهش است.
The idea of forming ‘electronic marketing cooperatives’ was the motivation for the present study. In this type of cooperative, many e-marketers in each of the various occupations will form a cooperative that will only do marketing activities electronically in their field of work. The purpose of the present applied study was to evaluate the feasibility of forming e-marketing cooperatives in Lorestan province, Iran. Thirty semi-structured interviews were conducted with provincial experts to identify feasibility studies. Thirty primary categories, 12 central categories, and 5 main concepts were identified by the analysis of data collected from interviews. Then, a two-stage fuzzy Delphi technique was used to reach a group agreement between the experts and to rank the inhibitory factors. Based on the fuzzy Delphi results, the cases related to the feasibility of forming e-marketing cooperatives in Lorestan province, according to experts, were financial incentives with an average of total de-fuzzy (0.477), physical-human infrastructure (0.395), socio-cultural (0.387), educational (0.375), and legal-administrative implications with average (0.305). The main recommendation of the research is the efforts of the decision-making organizations of the cooperative sector of Lorestan province to realize the mentioned cases through the executive suggestions presented in this research..
Machine summary:
دستاورد بسيار مهم و اساسي ديگر اینکه شاهد پيدايش نوع جديدي از تعاوني خواهيم بود که براساس تغييرات جهاني ناشي از تحولات فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات به وجود آمده است؛ ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف امکانسنجي تشکیل تعاونیهای بازاریابی الکترونیکی در استان لرستان انجام شد تا به بررسی الزامات موجود در اين زمينه بپردازد.
Karim Turner & Gianiodis Putra et al.
Recker & Mendling Irdianto & Putra Mukhadis et al.
در مرحلۀ اول، با توجه به نبود الگوي مشخص برای موارد مربوط به امکانسنجي تشکیل تعاونیهای بازاریابی الکترونیکی، بهمنظور شناسایی این موارد، با روش نمونهگیری هدفمند 30 مصاحبۀ نیمهساختاریافته با خبرگان شاغل در بخش تعاون، استانداري، کارشناسان جهاد کشاورزي، کارشناسان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان لرستان، استادان دانشگاه و فعالان بخش بازاریابی اینترنتی خصوصي انجام شد.
جدول 2: دستهها و مقولههای استخراجشده از مصاحبههای نیمهساختاریافته {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع: یافتههای پژوهش 4-1- نتایج مرحلۀ اول دلفیفازی پس از شناسایی موارد مربوط به امکانسنجي تشکیل تعاونیهای بازاریابی اینترنتی در استان لرستان برای دستیابی به اجماع نظر خبرگان دربارۀ صحت عوامل شناساییشده از روش دلفیفازی در دو مرحله استفاده شد؛ بهاینصورت که پرسشنامهای بسته برمبنای نتایج حاصل از جدول 2 و با بهکارگیری طیف لیکرت تدوین و برای تعیین میزان اهمیت هریک از عوامل شناساییشده در اختیار خبرگان قرار گرفت.
4-4- محاسبۀ اختلاف میانگین دو مرحله پس از اینکه نظرسنجی هر دو مرحله انجام شد و موارد مربوط به امکانسنجي تشکیل تعاونیهای بازاریابی اینترنتی در استان لرستان در هر دسته در مرحلۀ دوم نظرسنجی اولویتبندی شدند، لازم است اختلاف بین میانگین فازیزداییشدۀ عوامل بازدارنده بررسی و تحلیل شود.