Abstract:
زکات پس از نماز مهمترین فریضه دین اسلام است در عصر حاضر با توجه به شرطهای وجوب زکات بر نه مصداق، پرداخت زکات عملاً منعطل شده است از باب مثال شرط مسکوک بودن به سکه رایج در نقدین، بیایان چر بودن در تمام ایام سال در انعام ثلاثه و رسیدن به حد نصاب و برخی از شرایط دیگر در غلات اربعه. پرواضح است این برداشت فقهی با اهتمام آیات و روایات به پرداخت زکات سازگار نیست.
این نوشته که به شیوه کتابخانهای و در راستای حل این مشکل، ضمن نقد ادله انحصار وجوب زکات در نه مصداق و با تمسک به شش طایفه از روایات، به این نتیجه دست یافته که زکات در تمام حبههای روییدنی از زمین جز باقلی واجب است.
افزون بر این رهآورد، جامعیت، استقصای در ادله موافقان، تقریر جدید از ادله و نقد تفصیلی ادله از جمله گزارش هفت طایفه از روایات و چهار راه حل برای رفع تعارض میان روایات از نوآوریهای مقاله بشمار میآید.
Zakat, second to prayer, is the most important obligation of Islam. At present, according to the nine conditions of obligatory zakat, the payment of zakat is practically disrupted. For example, the condition of the cash to be coin in common currency, the three types of cattle to be grazed in desert throughout the year and reaching the quorum and some other conditions in the four grains. It is clear that this perception is not compatible with the verses and traditions on zakat implying that by paying zakat, the root of poverty is removed. This article, which is carried out in the form of a library, while criticizing the arguments for the exclusive obligation of zakat in 9 examples and relying on 6 types of traditions, has reached the conclusion that zakat is obligatory on all the seeds grown out of the ground except for beans.
Machine summary:
تقرير دلالت : در اين روايت حضرت در قاعده کلي در باب زکات بيان کرده است الف : کل ماکيل بالصاع فبلغ الاوساق فعليه زکات ب- جعل رسول لله ص الصدقه في کل شيئ انبت الارض قاعده اول در روايات ديگر نيز آمده و قاعده دوم ويژه اين روايت است .
قسم هفتم : رواياتي دلالت دارد اميرالمومنين علي (ع ) بر برخي از حيوانات غير انعام ثلاث زکات واجب کرده بود؛ از جمله صحيحه زراره امام باقر ع ميفرمايند امير المؤمنين (ع ) بر اسبان عتاق (عربي ) دو دينار و بر اسبان تازي يک دينار زکات جعل 3 کرده است (نجفي ، ٧٧/٩).
توضيح : صاحبان اين جمع بر اين باورند دلالت طايفه اول بر انحصار وجوب در مصاديق نه گانه به نص و دلالت طايفه دوم بر توسعه متعلق زکات به ظهور است و در دانش اصول ثابت شده است که نص بر ظهور مقدم ميشود؛ پس طايفه دوم حمل بر استحباب ميشود در نتيجه زکات در نه مصداق واجب و در موارد ديگر که در روايات ذکر شده مانند برنج ، ذرت، عدس و..
ب: تصريح ائمه (ع ) بر وجوب زکات در غير مصاديق نه گانه مانند روايات طايفه دوم از جمله صحيحه زراره که تصريح شده زکات درذرت، عدس ، جوترش و آنچه با پيمانه کيل مي شود واجب است .