Abstract:
پاسخگویی ادارات دولتی به ویژه پاسخگویی آنها در برابر قانون از اهمیت بسیار زیادی برخودار است و یکی از دغدغههای همیشگی شهروندان و نمایندگان منتخب آنهاست. با این حال تحقیقات اندکی در این زمینه به ویژه در ایران انجام شده است. تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی احساس شهروندان اراکی در مورد پاسخگویی اداره امور عمومی در برابر قانون را بررسی کرد. یافتههای این تحقیق نشان داد که احساس شهروندان اراکی از پاسخگویی اداره امور عمومی در برابر قانون حداقل به دو دلیل ضعیف است. اول، بسیاری از شهروندان تئوریهای چراغ قرمز را باور ندارند. دوم، شهروندان عادی از توانایی لازم برای گرداوری ادله و مستندات برخوردار نیستند. گرفتن وکیل و پاسخگو نگه داشتن او هم نیازمند دانش و منابع مالی است که افراد عادی فاقد آن هستند. بنابراین عملاً بسیاری از مردم عادی نمیتوانند از اداره امور عمومی شکایت کنند. همچنین شهروندان نخبه اراکی احساس میکنند دیوان عدالت اداری تئوری چراغ قرمز را باور دارد و بر اساس آن به شکایتها رسیدگی میکند. با این حال مکانیسمهای این دیوان ضعیف است و نمیتواند دستگاه اداری کشور را پاسخگو نگه دارد.
The constitutional accountability in public administration is very important. And, it is one of the constant concerns of citizens and their elected representatives. However, little research has been done in this field, especially in Iran. This research investigated the feelings of Araki citizens about the constitutional accountability in public administration by using the qualitative content analysis method. The findings showed that the feeling of Arak citizens' regarding the constitutional accountability is weak for at least two reasons. First, many citizens do not believe in red light theories. Second, ordinary citizens do not have the ability to gather evidence and documents. Hiring a lawyer and holding him accountable also requires knowledge and financial resources that ordinary people lack. Therefore, many ordinary people cannot complain about public administration. Also, Araki elite citizens feel that the Administrative Court of Justice believes in the red light theory and handles complaints based on it. However, the mechanisms of this court are weak and cannot hold the country's administrative system accountable.
Machine summary:
يافته هاي اين تحقيق نشان داد که احساس شهروندان اراکي از پاسخگويي اداره امور عمومي در برابر قانون حداقل به دو دليل ضعيف است .
اگر شهروندان احساس کنند که اداره امور عمومي در برابر قانون پاسخگوست ، در هنگام مواجهه با عدم رعايت قانون توسط ادارات دولتي از مکانيسم هاي قانوني موجود براي پاسخگو نگه داشتن آنها استفاده ميکنند.
آيا ديوان غالبا به نفع دستگاه اداري رأي صادر ميکند يا مردم ؟ لطفا دليل خود را به صورت مبسوط توضيح دهيد تحقيق حاضر براي بررسي آراء صادره توسط ديوان عدالت اداري در مورد شکايت شهروندان از ادارات دولتي، از روش تحليل محتواي ک يفي آراء صادره در بازه زماني يک ساله (آبان ١٣٩٨ تا آبان ١٣٩٩) در شهر اراک استفاده کرد.
هدف از تحليل اين متون پاسخ به چند سؤال بود که از سؤال اصلي تحقيق حاصل شده بود: در شهر اراک چند دفتر نمايندگي براي ديوان عدالت اداري وجود دارد و هدف از ايجاد اين دفاتر چيست ؟ بر اساس مطالعات و اطلاعات رسمي قوه قضائيه ، در بازه زماني يک ساله (آبان ١٣٩٨ تا آبان ١٣٩٩) در شهر اراک چند رأي توسط ديوان صادر شده است ؟ با توجه به جمعيت شهر اراک، و در مقايسه با ساير شهرهاي ايران آيا اين تعداد زياد است يا کم يا متوسط ؟ موضوع رأي و محتواي رأي چه بوده است ؟ (به تصویر صفحه رجوع شود) لازم به ذکر است که دسترسي به آراء صادره ي ديوان عدالت اداري به دليل محرمانه بودن آنها امکان پذير نيست .