Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف، ارائه مدل علّی انگیزه تحصیلی براساس خودشکوفایی تحصیلی، خودتنظیمی با میانجیگری معنای تحصیلی در دانش آموزان مدارس مقطع متوسطه در شرایط پاندمی کرونا انجام شد. روش پژوهش: روش این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال 1398 تشکیل میدادند که از میان آنها، تعداد 485 نفر (در مدلیابی معادلات ساختاری تعیین حجم نمونه میتواند بین ۵ تا ۱۵ مشاهده به ازای هر متغیر اندازهگیری شده تعیین شود) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه انگیزه تحصیلی هارتر (1981)، خودشکوفایی تحصیلی جونز و کراندال (1968)، پرسشنامه خودتنظیمی پینتریچ و همکاران (1991) و پرسشنامه معنای تحصیلی هندرسون-کینگ و اسمیت (2006). به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که خودشکوفایی تحصیلی بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبت و معناداری دارد (58/0=β، 001/0>P) و بین معنای تحصیلی و انگیزش تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (86/0=β، 001/0>P). همچنین بین هیجانهای پیشرفت با انگیزش تحصیلی در دانش آموزان رابطه وجود دارد (54/0=r، 001/0>P) و خودشکوفایی تحصیلی، خودتنظیمی بر انگیزه تحصیلی با میانجیگری معنای تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه تاثیر دارد (001/0>P). نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که خودشکوفایی تحصیلی، خودتنظیمی بر انگیزه تحصیلی با میانجیگری هیجانهای پیشرفت در دانش آموزان مقطع متوسطه تاثیر دارد.
Aim: The aim of this study was to present a causal model of academic motivation based on academic self-fulfillment, self-regulation mediated academic meaning in high school students in coronary pandemic conditions. Methods: The method of this cross-sectional study was correlational. The statistical population of this study consisted of all high school students in Tehran in 2019, of which 485 people (in modeling structural equations to determine the sample size can be between 5 to 15 observations per size variable multi-stage clusters were selected by random sampling method. The research instruments were: Harter (1981) Academic Motivation Questionnaire, Jones & Crandall (1968), Self-Regulatory Questionnaire, Pintrich et al. (1991) and Henderson-King and Smith (2006) Academic Meaning Questionnaire. In order to analyze the data, structural equation analysis software and SPSS-V23 and Lisrel-V8.8 software were used. Results: The results showed that academic self-fulfillment has a positive and significant effect on students' academic motivation (β=0.58, PConclusion: It can be concluded that academic self-fulfillment, self-regulation has an effect on academic motivation through the mediation of progressive emotions in high school students
Machine summary:
بنابراين هدف اين پژوهش ارائه مدل علي انگيزه تحصيلي بر اساس خودشکوفايي تحصيلي، خودتنظيمي با ميانجيگري معناي تحصيلي در دانش آموزان مدارس مقطع متوسطه در شرايط پاندمي کرونا ميباشد.
بنابراين سوال پژوهش حاضر از اين قرار بود: ١- آيا مدل علي انگيزه تحصيلي براساس خودشکوفايي تحصيلي ، خودتنظيمي با ميانجيگري معناي تحصيلي در دانش آموزان مدارس مقطع متوسطه در شرايط پاندمي کرونا داراي برازش است ؟ روش پژوهش روش پژوهش مقطعي از نوع همبستگي بود.
جامعه آماري اين پژوهش را کليه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال ١٣٩٨ تشکيل ميدادند که از ميان آن ها، تعداد ٤٨٥ نفر (در مدل يابي معادلات ساختاري تعيين حجم نمونه ميتواند بين ٥ تا ١٥ مشاهده به ازاي هر متغير اندازه گيري شده تعيين شود) با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علي انگيزه تحصيلي براساس خودشکوفايي تحصيلي، خودتنظيمي با ميانجيگري معناي تحصيلي در دانش آموزان مدارس مقطع متوسطه در شرايط پاندمي کرونا بود.
پورسليم (١٣٩٥)، پژوهش خود به اين نتيجه دست يافت که کيفيت زندگي دانش آموزان و ابعاد آن (رضايت عمومي، نداشتن عواطف منفي ، رابطه با معلم ، فرصت ، پيشرفت ، ماجراجويي، انسجام اجتماعي) بر خودشکوفايي و انگيزه تحصيلي تاثير ميگذارد.
نظري فر (١٣٩٧)، پژوهش خود به اين نتيجه دست يافت که بين معناي تحصيلي با نگرش به زمان مثبت و منفي، انگيزه تحصيلي و عملکرد تحصيلي رابطه معني دار وجود دارد.
Meanings of education for university students: academic motivation and personal values as predictors.