Abstract:
راهبری و مدیریت در نظام تربیت رسمی و عمومی به عنوان یک فعالیت ماموریتگرا، بر مبانی، رسالت، اهداف و ماموریتهای نظام تربیت رسمی وعمومی استوار است. هدف از اجرای این تحقیق، ارائه الگوی راهبری و مدیریت تحول با رویکرد داده بنیاد در نظام تعلیم و تربیت ایران است. روش تحقیق از نوع آمیخته است. مرحله کیفی از روش استقرائی و راهبرد نظریه پردازی داده بنیاد و دلفی فازی ودر مرحله کمی، از نوع توصیفی-پیمایشی، از راهبرد تحلیل شکاف فازی استفاده شد. جمعآوری دادهها به شیوه کفایت نظری است. کدگذاری باز و هم زمان و زنجیرهوار دادهها به کمک نرم افزار مکسکیودا 18 در 129 سند مرتبط و مصاحبههای عمیق با 11 خبره به پایان رسید، که این مرحله با 119 مقوله به کفایت نظری رسید. الگوی اولیه کدگذاری محوری در اختیار 12 خبره از اساتید دانشگاه فرهنگیان، فردوسی مشهد، پیام نور و آزاد قرار گرفت، تا الگوی نهایی به روش دلفی فازی مشخص شد. در مجموع تعداد 80 مقوله در الگوی نهایی کدگذاری محوری باقی ماند. کدگذاری نظری و انتخابی در خصوص ایدههای نظری از طریق فنون نگارشی از روابط فیمابین مقولههای موجود در الگوی کدگذاری محوری بدست آمد. با فازیزدایی و تحلیل شکاف فازی وضعیت مطلوب و موجود مؤلفهها بیان و با استفاده از ماتریس اهمیت/ عملکرد مشخص گردید، که حیطه بیتفاوتی و حیطه اتلاف وجود ندارد و کلیه شاخصها با اهمیت هستند و در دو حیطه قابل قبول و ضعف قرار گرفتند.
Leadership and management in the formal and public education system as a mission-oriented activity is based on the principles, mission, goals and missions of the formal and public education system. The purpose of this study is to provide a model of leadership and managing change with a data foundation approach in the Iranian education system. The research method is mixed. Qualitative stage of inductive method and strategy of data foundation and Delphi fuzzy data theorizing and in quantitative stage, descriptive-survey type, fuzzy gap analysis strategy was used. Data collection is theoretically sufficient. Simultaneous coding and data chain coding was performed using Maxqda 18 software in 129 documents and in-depth interviews with 11 experts, which reached theoretical adequacy with 119 categories. The initial pattern of axial coding was provided to 12 experts from Farhangian University, Ferdowsi University of Mashhad, Payame Noor and Azad, until the final pattern was determined by fuzzy Delphi method. A total of 80 categories remained in the final axial coding pattern. Theoretical and selective coding of theoretical ideas was obtained through writing techniques from the relationships between the categories in the central coding model. By de-fuzzy and fuzzy gap analysis, the desired and existing status of the components was expressed and using the importance/ performance matrix, it was determined that there is no indifference and loss domain and all indicators are important and were placed in two areas of acceptance and weakness
Machine summary:
سازمان پژوهنده ، سازماني است يادگيرنده که کليه اجزا و فرايندهاي آن در سطوح مختلف (از سطح ستاد، تا استان ، شهرستان و منطقه ) داراي ارزشها و چشم انداز مشترک، مسئوليت جمعي ، فعاليتهاي گروهي و يادگيري فردي براساس عنصر عقلانيت و پژوهش محوري طراحي و سازماندهي شده است و با طرح ايده هاي جديد و تبديل دانش به عمل ، موجب ارتقا و تضمين کيفيت فرايند ١Helm ٢Huber 3Schalock 4Critical turning point ٥Verdugo ٦Reinders ٧Lee تعليم و تربيت رسمي عمومي ميشود (پديده ، ١٣٩٦).
شکل (٢) چارچوب نظري فشارسنج مدارس 1Findawati 2Taurusta 3Steinberg 4Garret 5Transformational leadership 6Westerberg 7Tafvelin 8Haman 9Taylor 1c0ovid 1s1chool barometer اين بررسي سريع (از نظر زمان واکنش ، زمان پاسخ و زمان انتشار) در آلمان ، اتريش و سوئيس در هفته هاي اوليه تعطيلي مدارس انجام شد و يک چارچوب نظري فشارسنج مدارس مطابق شکل (٢) براي واکنش سريع مدرسه در مواجهه با چالشهاي جديد سيستم تعليم و تربيت معرفي ميکنند.
نوآوري پژوهش اين است که با تکيه بر نظر خبرگان ، مديران ارشد آموزشي و اسناد معتبر، نظريه اي را ارائه ميدهد که راهبري و مديريت تحول را بعنوان مقوله محوري براي بهبود و ارتقاء نظام آموزش رسمي و عمومي ايران معرفي ميکند.