Abstract:
در نظریه فضای محصول، احتمال اینکه یک کشور قادر به توسعه تولید و صادرات یک محصول باشد به توانمندیهای فعلی آن در تولید دیگر محصولاتی که تشابه و ارتباط نزدیکی با آن محصول از منظر توانمندیها دارند، بستگی دارد. در این تحقیق سعی شده است بر اساس نظریه فضای محصول، پویایی صادرات محصولات صنعت مواد غذایی ایران بررسی شود. برای این منظور از شاخص چگالی که متغیر مهم مستخرج از رویکرد فضای محصول میباشد در یک مدل اقتصاد سنجی صادرات بهعنوان متغیر توضیحی استفاده و تخمینزن گشتاورهای تعمیمیافته سیستمی دادههای پانلی برای تخمین مدل تجربی بهکار گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد، ضریب اثرگذاری شاخص چگالی بر صادرات محصولات صنایع غذایی مثبت و در سطح یک درصد آماری معنیدار میباشد. بر این اساس، نظریه فضای محصول، رویکرد مناسبی برای شناسایی محصولات جدید در صنعت مواد غذایی به منظور توسعه صنعت مورد نظر و متنوعسازی سبد صادراتی کشور میباشد. رشته فعالیتهایی که توسعه تولید و صادرات محصولات زیرمجموعه آنها میتوانند به متنوعسازی سبد صادراتی کمک کند عبارتند از: (1) آرد و کنجاله (2) مربا، ژله و میوه، (3) قنادی شکری، (3) میوه و آجیل، (4) آب میوه، (5) قند نیشکر و چغندر و (6) سایر محصولات گیاهی میشود که به گسترش حجم سبد فعلی تولیدی و صادراتی کشور کمک شایانی میکند. بر اساس هسته مرکزی نظریه فضای محصول، توصیه میشود به منظور توسعه تولید محصولات جدید در صنعت مواد غذایی، بین بنگاههای تولیدی فعال در این صنعت ارتباط شبکهای برقرار گردد که عامل مهمی در بکارگیری تکنولوژیهای جدید میباشد.
. According to the product space theory, the probability that a country will be able to develop the production and export of a product, depends on its current capabilities in producing other products, which are closely related to that product. In this research, based on the product space theory, the export dynamics of Iranian food industry has been investigated. For this purpose, the density index, which is an important variable of the product space approach, is used in an econometric model as an explanatory variable. Then, the system GMM estimator is applied to estimate the model. The results indicate that the coefficient of the density index is positive and is statistically significant at the level of 1%. Therefore, product space theory is a powerful approach to identify new products in the food industry, in order to develop the industry and to diversify the country's export basket. According to this study, the following new products were identified in this industry: (1) flour and meal, (2) jam, jelly and fruit, (3) confectionery sugar, (3) fruit and nuts, (4) fruit juice, (5) cane and beet sugar, and (6) other plant products. Finally, based on the core of the product space theory, it is recommended that network cooperation is formed among manufacturing companies active in this industry, for adopting new technologies to develop new products.