Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل اثر مسئولیت اجتماعی بر شهرت سازمانی با نقش میانجی اخلاق حرفهای در بین مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد. روششناسی: روش پژوهش توصیفی – پیمایشی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 320 نفر از مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود که بر اساس فورمول کوکران 175 نفر به شیوه تصادفی- طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها استفاده از سه پرسشنامه: رهبری اخلاقی براون و همکاران (2005)، مسئولیت اجتماعی کارول (1979) و شهرت سازمانی لوما- اهو (2008) بود. در این پژوهش جهت بررسی روابط بین اجزاء مدل از معادلات ساختاری و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که اخلاق حرفهای بر شهرت سازمانی، اخلاق حرفهای بر مسئولیت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی بر شهرت سازمانی تاثیر مثبت و معناداری داشته است. بر این اساس مسئولیت اجتماعی بر شهرت سازمانی بیشترین تاثیر و اخلاق حرفهای بر شهرت سازمانی کمترین تاثیر را داشته است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش به مدیران اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه پیشنهاد میشود که برای داشتن سازمانی پویا از طریق انجام مسئولیتهای اجتماعی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و بشر دوستانه و نیز ایجاد تعهد اخلاق حرفهای در بین کارکنان خود، موجب ایجاد شهرت سازمانی و افزایش عملکرد کلی سازمان خود شوند.
Objective: The present study was conducted to design a model of the effect of social responsibility on organizational reputation with the mediating role of professional ethics among managers and employees of the General Directorate of Sports and Youth in Kermanshah Province.
Methodology: The research method was descriptive-survey, and based on structural equations, which was conducted in the field. The statistical population of the study included 320 managers and employees of sports and youth departments of Kermanshah province, of whom 175 people were selected as a statistical sample based on Cochran's formula by stratified random sampling. Data collection tools were the use of three questionnaires: Brown et al.'s Ethical Leadership (2005), Carol's Social Responsibility (1979), and Loma-Aho's (2008) Organizational Reputation. In this research, structural equations were used to investigate the relationships between the model components and Smart PLS software was used to analyze the data.
Results: The findings showed that professional ethics had a positive and significant impact on organizational reputation, professional ethics on social responsibility and social responsibility on organizational reputation. Based on this, social responsibility and professional ethics had the highest and lowest impact on organizational reputation.
Conclusion: According to the research findings, it is suggested to the managers of the General Department of Sports and Youth of Kermanshah province to have a dynamic organization by performing social responsibilities in economic, social, moral and humanitarian dimensions, create a commitment to professional ethics, build an organizational reputation among the employees, and increase the overall performance of the organization.
Machine summary:
تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٤/١٠ مقاله پژوهشي تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٨/٢٨ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف طراحي مدل اثر مسئوليت اجتماعي بر شهرت سازماني با نقش ميانجي اخلاق حرفه اي در بين مديران و کارکنان ادارٔە کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام شد.
نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي پژوهش به مديران ادارٔە کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه پيشنهاد ميشود که براي داشتن سازماني پويا از طريق انجام مسئوليت هاي اجتماعي در ابعاد اقتصادي، اجتماعي، اخلاقي و بشردوستانه و نيزايجاد تعهد اخلاق حرفه اي در بين کارکنان خود، موجب ايجاد شهرت سازماني و افزايش عملکرد کلي سازمان خود شوند.
ابعاد اخلاقي، خيرخواهانه و ديني مرتبط با مسئوليت اجتماعي امروزه مورد توجه بيشتري قرار گرفته است ( & De Klerk ٢٠١٤ ,Stander)؛ با اين وجود، مسئوليت اجتماعي مثبت موجب ميشود کارکنان به اقدامات اجتماعي سازمان پايبند بوده و تمامي تلاش خود را براي انجام آن ها به کار گيرند (٢٠١٥ ,Gholami &Rabiee Mandjin ).
1. Tetenhous & et al بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف طراحي مدل نقش مسئوليت اجتماعي و اخلاق حرفه اي بر شهرت سازماني مديران و کارکنان ادارٔە کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام گرفت .
نتايج پژوهش حاضر نشان داد که مسئوليت اجتماعي بر شهرت سازماني ادارٔە کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه تأثير مثبت و معناداري دارد.
(2014 يکي ديگر از يافته هاي اين پژوهش تأثير مثبت و معنادار اخلاق حرفه اي بر مسئوليت اجتماعي مديران و کارکنان ادارٔە کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود.