Abstract:
مقدمه: توجه یکی از فرایندهای اصلی شناختی و مرحله ابتدایی هر یادگیری است که میتواند توانمندی آتی کودکان پیش دبستانی را به خوبی پیشبینی کند. لذا پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانه گادنر بر توجه دیداری در کودکان پیش دبستانی انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش شبه آزمایشی (پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل) است. جامعه ی آماری کودکان 6 ساله پیش دبستانی که در مهدکودکهای خصوصی (زیر نظر سازمان بهزیستی) منطقه 15 تهران، در سال97-98 حضور دارند، است و حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و 30 کودک به صورت تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15نفر) قرارگرفتند. ابزار جمع آوری دادهها، برای سنجش توجه دیداری و سرعت پردازش خرده مقیاسهای خط زنی و نمادیابی آزمون هوش وکسلر کودکان ویرایش چهار (2003) بود. پس از اجرای آزمونهای مذکور و انتخاب گروه آزمایش، آموزش براساس مدل هوش چندگانه گاردنر روی گروه آزمایش در 10 جلسه45 دقیقهای و هفتهای 2 جلسه اجرا شد. محاسبات انجام شده در دو گروه آمار توصیفی و تجزیه و تحلیل آمار استنباطی (کوواریانس) به وسیله نرم افزار SPSS-24 موردتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان میدهد فعالیتهای پروژه طیف (سه هوش بدنی-جنبشی، دیداری- فضایی و زبانی - کلامی) موجب بهبود عملکرد توجه دیداری به طور معنادار میشود.
بحث و نتیجهگیری: استفاده از حالت تدریس نظریه هوش چندگانه میتواند به طور موثر کودکان را به توجه فعالانه به محتوای یادگیری راهنمایی کند و موجب افزایش برخی از ظرفیتهای شناختی درکودکان میگردد. لذا آموزش بر پایه هوشهای چندگانه گاردنر به تقویت توجه دیداری کمک خواهد کرد.
Introduction: Attention is one of the main cognitive processes and the initial stage of any learning that can well precisely predict the future ability of preschool children. Therefore, the present study was conducted with the aim of the effectiveness of Gardner’s multiple intelligence training on visual attention in preschool children.
Research Method: The present study is practical in terms of purpose and quasi-experimental in terms of method (pre-test, post-test with control group). The statistical population is 6-year-old preschool children who attend private kindergartens (under the supervision of the Behzisti Organization) in Tehran's 15th district in 98-1397 and the sample size was selected using convenience sampling and 30 children were randomly divided into two equal groups of experiment (n = 15) and control (n = 15). Data collection tools were used to measure visual attention and processing speed, Symbol Search Subscale and Cancellation of the Wechsler Intelligence Test for Children was version four (2003). After performing the above tests and selecting the experimental group, training based on Gardner multiple intelligence model was performed on the experimental group in 10 sessions of 45 minutes and 2 sessions per week. The calculations performed in two groups of descriptive statistics and inferential statistics analysis (analysis of covariance) were analyzed by SPSS-24 software.
Results: The results of the analysis of covariance test show that the activities of the spectrum project (three physical-kinetic, visual-spatial and linguistic-verbal intelligence) significantly improve the performance of visual attention.
Discussion: Use the teaching mode of Multiple intelligence theory can effectively guide children to actively pay attention to the content of learning and it increases some cognitive capacities in children. Therefore, training based on Gardner's multiple intelligences will help strengthen visual attention
Machine summary:
از آن جا که تاکنون در ايران به پروژه ي طيف در سطح پيش دبستاني و راهکارهاي ارتقاي توجه از طريق تمرکز بر تفاوت هاي فردي و مولفه هاي هوشي گاردنر توجه نشده است ، با توجه به تقسيم بندي هوش هاي چندگانه گاردنر که در اين پژوهش بر هوش بدني- جنبشي، هوش ديداري-فضايي، بياني-زباني تاکيد شد و نگاه ويژه گاردنر مبني بر اين که آموزش مبتني برمدل هوش چندگانه با تاکيدي که بر تفاوت هاي فردي دارد، ميتواند به رشد و ارتقا سطح مهارت هاي پيش نياز ورود به مدرســـه (مانند: مهارت هاي حرکتي (درشـــت و ظريف )، تعادل ، مهارت هاي ادراکي-حرکتي، هماهنگي چشم ودست ، حافظه ، توجه ، زبان ، ادراک ديداري، ادراک شنيداري، شناخت اشکال هندسي، رنگ ها و مفاهيم رياضي پايه ) کمک کند، لذا استفاده از تکنيک هاي مختلف براي تدريس يک موضوع واحد بسيار ضروري و مهم است زيرا کودکان ميتوانند به محرکهاي محيطي از راه هاي گوناگون پاســخ دهند و از آنجا ک هر کودک در بدو ورود به مدرســه بايد داراي توانمنديهايي منطبق بر جنبه ها و تواناييهاي شــناختي خود باشــد(برک ،٣ ٢٠٢١).
Standardization of Wechsler Intelligence Scale for Children -IV in Chaharmahal and Bakhtiari province, Journal of Psychological Achievements,22)2(,99-116.
The Effectiveness of Spectrum Project Activities on Multiple Intelligence in Preschool Children with Neuropsychological/Developemental Learning Disabilities.
The theory of multiple intelligences and its implications for the curriculum, Quarterly Journal of Education,22)4(, 7-31.
The efficacy of training based of gardner multiple intelligence on spelling errors of 3rd grade students with learning disability in Isfahan city.