Abstract:
هدف: برای درک بهتر جریان دانش در سراسر سازمانها (اعم از هر نوع) و رسیدن به پاسخ پرسشهایی چون سازمان به چه دانشی نیاز دارد، آن دانش در کجاست، چگونه از آن استفاده میشود، چه مشکل یا مشکلات دانشی وجود دارد و چه پیشرفتهایی میتوان انجام داد؛ بایستی از اولین قدم در مدیریت دانش یعنی «ممیزی دانش» بهره گرفت. پژوهش حاضر به منظور شناسایی مؤلفههای ممیزی دانش صورت گرفته است.
روششناسی: این پژوهش در سایه پارادایم اثباتگرایی صورت گرفته است. جهت گردآوری اطلاعات، روشهای کتابخانهای و میدانی مد نظر بوده است. ابتدا مؤلفههای ممیزی دانش به وسیله روش دلفی به دست آمد. برای مقایسه این مؤلفهها، دادهها از طریق پرسشنامه AHP گردآوری شد. پرسشنامه میان اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی تهران توزیع و جهت تحلیل دادهها از روش AHP استفاده شد. به منظور تحلیل دادههای حاصل، از نرمافزارهای MAX QDA، Spss 25 و Expert Choice 11 استفاده شد.
یافتهها: یافتههای به دست آمده در این پژوهش نشان از آن دارد که مؤلفههای ممیزی دانش شامل مؤلفه شناسایی مخازن سازمانی؛ مؤلفه ساخت نقشه دانش؛ مؤلفه شناسایی جریانهای دانشی؛ مؤلفه سرمایه دانش انسانی؛ مؤلفه تیم ممیزی دانش؛ مؤلفه تحلیل و ارزشیابی؛ مؤلفه تحلیل ریسک دانشی؛ مؤلفه ابعاد و جنبههای آموزشی؛ و مؤلفه فرهنگ سازمانی است. این ده مؤلفه بر اساس میزان اهمیتشان به ترتیب در این درجه قرار گرفتند: اولویت اول مؤلفه شناسایی مخازن سازمانی، اولویت دوم ساخت نقشه دانش، اولویت سوم مؤلفه شناسایی جریان دانشی، اولویت چهارم شناسایی جریان دانشی، اولویت پنجم سرمایه دانش انسانی، اولویت ششم تیم ممیزی دانش، اولویت هفتم تحلیل و ارزشیابی، اولویت هشتم تحلیل ریسک دانش، اولویت نهم ابعاد و جنبههای آموزشی و اولویت دهم به مؤلفه فرهنگ سازمانی اختصاص داده شد.
نتیجهگیری: با تمرکز بر مثلت شناسایی مخازن دانشی، ترسیم نقشه دانش و شناسایی نیازهای دانشی میتوان گام بلندی در راستای تحقق ممیزی دانش در سازمان برداشت.
Purpose: To better understand the flow of knowledge throughout organizations (of any type) and to answer the questions such as what knowledge does the organization need, where is that knowledge, how is it used, what knowledge problems exist and what improvements can be made, you should take advantage of the first step in knowledge management, which is "knowledge audit". The present research was conducted in order to identify the components of knowledge audit. Methodology: This research was carried out under the positivism paradigm. In order to collect information, library and field methods have been considered. First, knowledge audit components were obtained by Delphi method. Then, to compare these components, data were collected through AHP questionnaire. Questionnaire was distributed among faculty members and doctoral students of Knowledge and Information Science of Tehran state universities and AHP method was used for data analysis. In order to analyze the data, MAXQDA, SPSS 25 and Expert Choice11 software were used. Findings: The findings obtained in this research show that the components of knowledge audit include the component of identifying organizational repositories, which includes the items of knowledge discovery, knowledge storage, knowledge registration, knowledge inventory development, and map creation. Knowledge includes the items of map drawing, prioritizing knowledge, linking knowledge, organizing knowledge, identifying knowledge flows including items of knowledge identification, identifying knowledge strategies, identifying knowledge processes, identifying the discovery of knowledge sharing, human knowledge capital including The items of knowledge, skills, competencies of the organization's employees and managers, the knowledge audit team including the items of knowledge analysts, Strategy experts, organization planners, knowledge consultants, analysis and evaluation including knowledge health assessment items, gap analysis, use of knowledge, knowledge risk analysis including items for identifying potential risks, adopting appropriate solutions, educational dimensions and aspects including the subjects of holding training courses in the field of knowledge audit, holding publications and conferences in the field of knowledge audit, organizational culture including the subjects of attention to values and norms, attention to innovation, attention to organizational goals, The environment of the organization. These ten components were ranked according to their importance: The first priority is the identification of organizational repositories, the second priority is the creation of a knowledge map, the third priority is the identification of knowledge flow, the fourth priority is the identification of knowledge flow, the fifth priority is human knowledge capital, the sixth priority is knowledge audit team, the seventh priority is analysis and evaluation, the eighth priority is knowledge risk analysis. The ninth priority was assigned to educational dimensions and aspects, and the tenth priority was assigned to the component of organizational culture. Conclusion: By focusing on the example of identifying knowledge reservoirs, drawing a knowledge map and identifying knowledge needs, a big step can be taken towards the realization of knowledge audit in the organization.
Machine summary:
Shukor, Rahman & Iahad دانش يک فرايند تکرارشونده است که با هدف شفاف سازي اين است که آيا منابع دانشي موجود به درستي مورد استفاده قرار گرفته و همين طور مديريت شده است ؟ و اين که بايد چه راهبردها و ابزارهايي براي به دست آوردن بيشترين سود و منفعت بايد به کار گرفته شود.
يافته ها نشان از آن دارند که پنج مؤلفه مميزي دانش شناسايي شده شامل تحليل نياز دانش ، تحليل موجودي دانش ، ارزش گذاري دانش ، تحليل جريان دانش و تحليل کاربست دانش ، سازه نهايي مدل مميزي دانش در سازمان هاي پروژه محور را شکل ميدهند که در اين ميان ، مؤلفه ارزشگذاري دانش بيشترين اهميت را به خود اختصاص داده است .
بر اين اساس با توجه به وجوه مشترک و تکميل کننده مدل هاي مورد بررسي ميتوان يک مدل جامع عمومي مميزي دانش که شامل فاز اول : پيش از مميزي (بررسي اهداف ، برنامه ريزي مميزي دانش ، سازماندهي تيم مميزي دانش ، تعيين روش اجراي مميزي دانش )، فاز دوم : اجراي مميزي دانش (تحليل نياز دانش ، تحليل موجودي دانش ، تحليل جريان دانش ، تحليل شکاف دانش ، مميزي عملکرد مديريت دانش )، فاز سوم : پس از مميزي دانش (تحليل نتايج مميزي دانش ، ارائه گزارش مميزي دانش ، پيشنهاد راهبرد مديريت دانش و اقدامات بهبود مميزي مجدد و مستمر) است را پيشنهاد داده بود.
شاخص هاي نهايي دور اول دلفي (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول ٢، ميتوان بيان کرد که شاخص هاي شناسايي شده در دور اول دلفي شامل ١٠ مؤلفه شناسايي مخازن سازماني، ساخت نقشه دانش ، شناسايي نياز دانشي، شناسايي جريان هاي دانشي، سرمايه دانش انساني، تيم مميزي دانش ، تحليل و ارزشيابي، تحليل خطرات دانشي، ابعاد و جنبه هاي آموزشي و در آخر فرهنگ سازماني است .