Abstract:
آمـوزش زبـان فارسـی بـه غیر فارسـی زبانـان یکـی از کارهـای بسـیار مهـم اسـت کـه می تـوان آن را از جنبه هـای گوناگـون مـورد بررسـی قـرار داد. در زمینـه آزفـا پژوهش هـای زیـادی صـورت گرفتــه اســت امــا مهارت هــای چهارگانــه به صــورت مســتقل مــورد پژوهــش قــرار نگرفتــه اســت. پژوهـش حاضـر بـا عنـوان «ارزیابـی مهـارت چهارگانـه زبـان در کتـاب فارسـی گفتـاری» اسـت. در ایـن پژوهـش بـه عنـوان یکـی از شـاخص های گزینـش کتـاب مناسـب، کتـاب «فارسـی گفتـاری» کــه یکــی از کتابهــای شــناخته شــده در آزفاســت از لحــاظ کاربــرد مهارتهــای شــنیداری، گفتـاری، خوانـداری و نوشـتاری براسـاس شـاخص های ارزیابـی در کتـاب «کتـاب درسـی خـود را انتخــاب کنیــم» توصیــف می شــوند. هــدف پژوهــش حاضــر بررســی ایــن موضــوع اســت کــه کــدام یــک از مهارت هــا در کتــاب «فارســی گفتــاری» بیشــتر از بقیــه مــورد توجــه قــرار گرفتــه اسـت. می تـوان ایـن پژوهـش را بـه صـورت گسـترده در مـورد تمـام کتاب هـای آزفـا و بـه صـورتمقایســه ای انجــام داد. نتایــج حاصــل از پژوهــش حاکــی از آن اســت کــه مهــارت شــنیداری و گفتـاری بیشـترین کاربـرد و مهـارت نوشـتاری و خوانـداری کمتریـن کاربـرد را در کتـاب «فارسـی گفتـاری» دارنـد؛ زیـرا بیشـترین تاکیـد کتـاب روی رویکـرد ارتباطـی و برقـراری ارتبـاط کلامـی اسـت کـه همیـن امـر میـزان مهـارت گفتـاری و شـنیداری را افزایـش می دهـد.
Teaching Persian to non-Persian speakers is one of the most important tasks that can be studied from various aspects. There has been a lot of research in the field of AZFA, but the four skills have not been independently researched. The present study is entitled "Assessment of the four skills of language in spoken Persian books". In this research, as one of the appropriate book selection indicators, the "Persian Persian" book, which is one of the known books in Azafar, in terms of application of auditory, speech, readability and writing based on the evaluation indicators in the book "Our textbook »Are described. The aim of the present study is to investigate which one of the skills in the book "Spoken Persian" has received more attention than the others. This research can be expanded to include all of Azfa's books. He made a comparison. The results of the study indicate that listening and speaking skills have the most use and writing and reading skills have the least use in the book "Spoken Persian"; Because the most emphasis of the book is on the communication approach and the establishment of verbal communication, which increases the amount of speech and listening skills.