Abstract:
در این مقاله تلاش شده عوامل موثر بر ارزش ویژه برند صنعتی شرکت حفاری شمال که یکی از شرکتهای حفاری در صنعت حفاری چاه های نفت و گاز کشور ایران می باشد، بررسی شود. این پژوهش از نظر هدف، جزء پژوهشهای کاربردی و از منظر مسیر و نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای توصیفی- پیمایشی است و تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق روش معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل کارشناسان و مدیران واحد های مهندسی، حفاری، بازرگانی، عملیات و امور حقوقی و قراردادهای شرکتهای طرف قرارداد شرکت حفاری شمال بوده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد که 300 پرسشنامه به صورت نمونه گیری تصادفی ساده بین کارشناسان و مدیران شرکتهای مذکور توزیع شد که تعداد 290 پرسشنامه جمع آوری و با نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پایایی و روایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و از نظر اساتید و محققان رشته مدیریت مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل ها نشان داد که این عوامل (اعتماد و کیفیت رابطه) تأثیر مثبتی بر روی ارزش ویژه برند صنعتی دارد.
In this paper, we tried to investigate the factors affecting the value of the brand of industrial production of North Drilling Company, which is one of the drilling companies in Iran's oil and gas well drilling industry. This research, in terms of purpose, is a part of applied research and in terms of path and method of data collection as part of descriptive-survey research, and information analysis has been done through structural equation method. The study population included experts and managers of engineering, drilling, commerce, operations and legal affairs, and contractors of companies under the contract of North Drilling Company. A questionnaire was used to collect data. 300 questionnaires were distributed randomly among experts and managers of these companies. 290 questionnaires were collected and analyzed by Lisrel software. The reliability and validity of the questionnaire were confirmed using the Cronbach's alpha coefficient and in terms of professors and management researchers. The analysis showed that these factors (trust and quality of relationship) have a positive impact on the value of the brand in the industry.
Machine summary:
نظريه هاي موجود در مورد برندهاي محصول و شرکتي فروشندگان ، اين برندها را به عنوان منابع ارزشمندي شناسايي ميکنند که بر موقعيت و مزيت رقابتي تأثير ميگذارند اين برندها به عنوان ساز و کارهاي پيام رساني مهمي عمل ميکنند که اطلاعات متمايز و مهمي را به مشتريان جاري و بالقوه ارائه ميدهند تا به اين تاريخ "عملاً تمام بحث هاي برند سازي" در شرايط مصرف کننده انجام شده اند از آنجائيکه با تشديد رقابت در تجارت و تغييرات سريع فناورانه و نيز افزايش قدرت و حق انتخاب مشتريان ، موفقيت از آن شرکت هايي خواهد بود که قادر باشند به نحو شايسته تري انتظارات و ارزش هاي مورد نظر مشتريان را درک و شناسايي کرده و به نحو مطلوب به آن ها پاسخ دهند، لذا مصرف کنندگان محور اصلي فعاليت هاي بازاريابي شرکت ها هستند، بنابراين شناسايي آن ها و شناخت عواملي که بر رفتار آن ها تأثير ميگذارد، در موفقيت شرکت ها نقش مهمي را ايفا ميکند (مارکوارت ، ٢٠١٣).
در اين تحقيق ، در مورد تعامل ميان نگرش هاي خريداران نسبت به برندهاي محصول و شرکتي فروشندگان ، کيفيت رابطه خريدار- فروشنده و ارزش ويژه برند مصرف کننده ، روابط پيش بيني کننده ميان اين عوامل تعيين کننده رفتار خريدار و عملکرد فروشنده در يک شرايط صنعتي از قبل بررسي نشده ، به پژوهش خواهيم پرداخت .
بنابر اين با توجه به توضيحات بالا، سوال پژوهش اينگونه مطرح ميشود: کيفيت رابطه خريدار – فروشنده ، نگرش و اعتماد چه تأثيري بر ارزش ويژه برند صنعتي دارد؟ ٢ پيشينه تحقيق امروزه برند يک الزام استراتژيک براي سازمان ها است که آن ها را در جهت ايجاد ارزش بيشتر براي مشتريان و ايجاد مزيت هاي رقابتي پايدار ياري مينمايد.