Abstract:
زمینه و هدف: به دلیل اهمیت ارزیابی هوش هیجانی از سنین کودکی، هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی پرسشنامه هوش هیجانی مطابق با فرهنگ ایرانی بود.
روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع توسعهای است. در این راستا نسخه نخست پرسشنامه با 68 گویه طراحی شد. جامعه آماری پژوهش تمامی مادران دارای فرزند 6 تا 9 سال شهر تهران در سال تحصیلی1400 بودند. حجم نمونه شامل 618 مادر بود که به شیوه در دسترس از مدارس انتخاب شدند. تعیین روایی محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از استادان دانشگاه و متخصصان انجام شد. برای روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافته ها: براساس تجزیه و تحلیل پرسشنامه 9 گویه که نسبت روایی محتوایی آنها کمتر از 62/0 و شاخص روایی محتوایی آنها کمتر از 79/0 بودند، حذف شدند و نسخه نهایی پرسشنامه 59 گویهای اجرا شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی 7 عامل، قابلیت تبیین واریانسها را داشتند و بعد از چرخش با روش واریمکس مجموع عاملها 516/62 درصد از واریانس را تبیین کردند. در تحلیل عامل تأییدی شاخص نیکویی برازش به 943/0 و حد قابل قبول رسید. همچنین همسانی درونی سؤالها 95/0 به دست آمد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که پرسشنامه ساخته شده، ابزاری مناسب و معتبر برای ارزیابی کودکان 6 تا 9 سال است.
Background and Purpose: Since assessing emotional intelligence from childhood is important, this study aimed to develop and validate an emotional intelligence questionnaire for Iranian culture. Method: This is a descriptive and developmental study in which the questionnaire was designed with 68 items. The study population consisted of 618 mothers of children 6 to 9 years old in Tehran in the academic year 1400, that were selected from schools by means of accessible way. The content validity was determined by 10 college professors who were chosen in an accessible way. For construct validity, exploratory and confirmatory factor analysis were performed, and the internal consistency of the questionnaire was determined by calculating Cronbach's alpha coefficient. Results: Based on the analysis of the questionnaire, 9 items were omitted because their content validity ratio was less than 0.62 and content validity index was less than 0.79, final analysis was performed with 59 items. Based on the exploratory factor analysis, 7 factors were able to explain the variances, and after rotation with the varimax method, the total factors explained 62.516% of the variance. In the confirmatory factor analysis, the goodness-of-fit index reached 0.943, which was acceptable. The internal consistency of the questions was also 0.95. Conclusion: Based on the results of this study, it can be concluded that the present questionnaire is a valid instrument for assessing children from 6 to 9 years old.