Abstract:
زمینه و هدف: مشکلات سازگاری و رفتاری ازجمله مشکلات شایع در بین دانشآموزان هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی قصههای قرآنی بر سازگاری و مشکلات رفتاری دانشآموزان ابتدایی انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه مدنظر دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهرستان خنداب بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا، پرسشنامه سازگاری دانشآموزان و پرسشنامه رفتار کودکان راتر-فرم معلم، بهعنوان پیشآزمون اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در برنامه قصههای قرآنی شرکت کردند، اما گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. بعد از تکمیل جلسات قصههای قرآنی، دو گروه پرسشنامهها را بهعنوان پسآزمون تکمیل کردند.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد ترکیب خطی متغیرهای وابسته شامل سازگاری و مشکلات رفتاری در دو گروه متفاوت بود که حاکی از تأثیر قصههای قرآنی بر افزایش سازگاری و بهبود مشکلات رفتاری دانشآموزان است.
نتیجهگیری: آموزش قصههای قرآنی میتواند بهعنوان یک برنامه مؤثر در ارتقای سلامت دانشآموزان، بهویژه بهمنظور افزایش سازگاری و کاهش مشکلات رفتاری آنها در بستر آموزشوپرورش رسمی کشور قرار گیرد.
Background and Objective: Adjustment and behavioral problems are prevalent complications among students. The present study was conducted to evaluate the effectiveness of stories in the Quran in adjustment and behavioral problems among primary school students.
Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted with a pretest-posttest and control group design. The statistical population included all female students in the third grade of primary school in Khondab, Iran. The samples were selected using the cluster convenience sampling method, and they were then randomly assigned to experimental and control groups. Initially, the Adjustment Inventory for School Students and Rutter Children’s Behavior Questionnaire for Completion by Teachers were administered as a pretest. Subsequently, the experimental group participated in an 8-session program to listen to the stories of the Quran; however, the control group remained on the waiting list. After the completion of the intervention, the two groups completed the questionnaires as a posttest.
Results: The results of MANCOVA showed that the linear combination of dependent variables (adjustment and behavioral problems) were significantly different in the two groups, indicating the effectiveness of these stories in increasing the adjustment and improving the behavioral problems of students.
Conclusion: This program can be an effective treatment for promoting the health of students, thereby increasing their adjustment and decreasing their behavioral problems in the context of the country's formal education.
Machine summary:
همچنین، با توجه به نیاز جدی به سازگاری (3) و اینکه برخی از مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان از ضعف آگاهی و نداشتن مهارتهای اجتماعی و ارتباطی، الگوی کلامی صحیح، رفتارهای جامعهپسندانه، مسئولیتپذیری و غیره ناشی میشود، آموزش این مهارتها و راهبردها به شیوههای مختلف و بهویژه از طریق قصهگویی به بهبود مشکلات (4) و سازگاری آنها (5) کمک خواهد کند.
لذا، با توجه به جدید بودن این جنبه از موضوع، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی قصههای قرانی بر سازگاری و مشکلات رفتاری دانشآموزان ابتدایی بود.
ابزار پرسشنامه سازگاری دانشآموزان مدرسه (Adjustment Inventory for School Students: AISS): Sinha و Singh (23) این پرسشنامه را بهمنظور تعیین میزان سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی دانشآموزان طراحی کردند و شامل 60 سؤال 2 گزینهای با گزینههای بلی و خیر است.
با مشاهده میانگین نمرات گروهها در هریک از متغیرهای وابسته مشخص میشود قصههای قرآنی تأثیر معناداری بر کاهش مشکلات رفتاری (پرخاشگری و بیشفعالی، اضطراب و افسردگی، ناسازگاری اجتماعی، رفتارهای ضداجتماعی و اختلال کمبود توجه) و افزایش سازگاری (سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی) دانشآموزان گروه آزمایش داشته است.
بحث نتایج پژوهش نشان داد قصههای قرآنی تأثیر معناداری بر کاهش مشکلات رفتاری و افزایش سازگاری داشته است.
نتیجهگیری نتایج این پژوهش نشان میدهد آموزش قصههای قرآنی میتواند یک برنامه مؤثر در ارتقای سلامت دانشآموزان، بهویژه افزایش سازگاری و کاهش مشکلات رفتاری آنها در بستر آموزشوپرورش رسمی کشور باشد.
با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد میشود برای بهبود سلامت دانشآموزانی که مشکلات رفتاری یا ناسازگاری دارند، در فرایند آموزشوپرورش از قصههای قرآنی نیز استفاده شود.
An inquiry into the effects of referring to Quranic stories for training social skills on children.
The effects of the Quranic stories on the social adjustment and psychological well-being.