Abstract:
تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی انجام شد. در این تحقیق از روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین حوزه مدیریت بودند که محقق 20 نفر از آنها را به عنوان پانل خبرگان برگزید. با استفاده از ابزار مصاحبه و روش تحلیل تِم و بهرهگیری از نرم افزار تحلیل اطلاعات کیفی NVIVO ، اطلاعات این بخش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله از بررسی و تحلیل مصاحبه ها نشان داد که مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی دارای 139 کد آزاد (شاخص) می باشد که در قالب 27 کدمحوری طبقه بندی شدند. در نهایت این کدهای محوری و کدهای آزاد در قالب 10 کد انتخابی طبقه بندی شدند.برای سنجش روایی مرحله کیفی پژوهش حاضر، از روش "ممیزی کردن از سوی داور" استفاده شد. در پژوهش پیش رو این روند توسط دو نفر از اساتید حوزه مدیریت انجام شد.در ادامه پرسشنامه بخش کمی تدوین شد و در بین اعضای نمونه آماری که شامل 124 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد خراسان شمالی بود، توزیع گردید. نتایج نشان داد وضع موجود دانشگاه نوآور و یادگیری سازمانی پایین تر از سطح متوسط است. بر اساس نتایج حاصله از معادلات ساختاری، از میان ابعاد تشکیل دهنده دانشگاه نوآور، بُعد ویژگیهای شخصیتی و از میان ابعاد تشکیل دهنده یادگیری سازمانی، بُعد ساختار یادگیرنده دارای بیشترین میزان اهمیت می باشند. همچنین نتایج نشان داد که دانشگاه نوآور به میزان 0.79 درصد بر یادگیری سازمانی تأثیرگذار است. بنابراین جهت ایجاد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی، توجه به ابعاد تشکیل دهنده دانشگاه نوآور ضروری به نظر میرسد.
The current research was conducted with the aim of designing an innovative university model with an organizational learning approach in North Khorasan Free Universities. In this research, a mixed research method has been used. The statistical population in the qualitative section included experts and specialists in the field of management, and the researcher chose 20 of them as an expert panel. By using the interview tool and the theme analysis method and using NVIVO qualitative information analysis software, the information of this section was analyzed. The results obtained from the review and analysis of the interviews showed that the innovative university model with an organizational learning approach in North Khorasan Free Universities has 139 open codes (indices) that were classified into 27 core codes. Finally, these central codes and free codes were classified in the form of 10 selected codes. used. In the upcoming research, this process was carried out by two professors in the field of management. Next, a quantitative part of the questionnaire was compiled and distributed among the members of the statistical sample, which included 124 members of the academic staff of North Khorasan Azad Universities. The results showed that the current state of innovative university and organizational learning is lower than the average level. According to the results obtained from the structural equations, among the constituent dimensions of the innovative university, the dimension of personality traits and among the constituent dimensions of organizational learning, the dimension of the learner's structure has the most importance. Also, the results showed that Novavar University has a 0.79 percent effect on organizational learning. Therefore, in order to create organizational learning in North Khorasan Azad Universities, it seems necessary to pay attention to the dimensions of an innovative university.
Machine summary:
ويژگي هاي شخصيتي و کدهاي محوري و آزاد تشکيل دهنده آن (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ١ نشان ميدهد که ويژگي هاي شخصيتي به عنوان يکي از عوامـل تشـکيل دهنـده دانشـگاه نوآور از سوي اعضاي گروه خبرگان انتخـاب شـده اسـت .
فناوري اطلاعات و کدهاي محوري و آزاد تشکيل دهنده آن (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول٢ نشان ميدهد که فناوري اطلاعات به عنوان يکي از عوامل تشکيل دهنده دانشگاه نوآور از سوي اعضاي گروه خبرگان انتخاب شده است .
ايجاد انگيزه يادگيري و کدهاي محوري و آزاد تشکيل دهنده آن (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٦ نشان ميدهد که ايجاد انگيزه يادگيري به عنوان يکي از عوامل تشکيل دهنـده يـادگيري سازماني از سوي اعضاي گروه خبرگان انتخاب شده اسـت .
آموزش و پژوهش و کدهاي محوري و آزاد تشکيل دهنده آن (رجوع شود به تصویر صفحه) طبق نتايج بدست آمده از جدول ٧ بر اساس نظرات اعضاي گروه خبرگان، آمـوزش و پـژوهش از عوامل تشکيل دهنده يادگيري سازماني مي باشد.
فناوري اطلاعات و کدهاي محوري و آزاد تشکيل دهنده آن (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٨ نشان ميدهد که فناوري اطلاعـات بـه عنـوان يکـي از عوامـل تشـکيل دهنـده يـادگيري سازماني از سوي اعضاي گروه خبرگان انتخاب شده است .
ساختار سازماني يادگيرنده و کدهاي محوري و آزاد تشکيل دهنده آن (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ١٠ نشان ميدهد که ساختار سـازماني يادگيرنـده بـه عنـوان يکـي از عوامـل تشـکيل دهنـده يادگيري سازماني از سوي اعضاي گروه خبرگان انتخاب شده است .