Abstract:
زمینه و هدف مادران دانش آموزان با نیازهای ویژه در امر مراقبت از فرزندان و تحصیل آنان، سطح بالایی از استرس و اضطراب را از خود بروز میدهند، که این موضوع در دوران همهگیری کووید- 19 بیش از پیش حایز اهمیت میباشد و نه تنها بر س المت روانی آنان آثار منفی دارد، بلکه تاثیرات مخربی بر س المت کودکان نیز میگذارد. در همین راستا، هدف مطالعه حاضر، مقایسه نشخوارفکری و اضطراب در مادران دانش آموزان با و بدون نیازهای ویژه در دوران همهگیری کووید- 19 است. روش طرح پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش آموزان با و بدون نیازهای ویژهای بود که در سال تحصیلی 1401 - 1400 در مدارس ابتدایی غرب استان گی الن مشغول تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 68 نفر از مادران دانش آموزان با نیازهای ویژه) در گروههای کم توان ذهنی، اخت الل طیف اتیسم، اخت الل یادگیری ویژه و آسیب شنوایی (و 83 نفر از مادران دانش آموزان بدون نیازهای ویژه بود که به روش نمونهگیری دردسترس و برحسب شرایط ورود و خروج انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل مقیاس پاسخ نشخواری نولن هوکسما و مارو) 1991 (و پرسشنامه اضطراب کتل) 1905 (بودند. یافته ها نتایج نشان دادند که بین میانگین نمرات مولفههای اضطراب در گروه مادران دانش آموزان با و بدون نیازهای ویژه تفاوت معناداری وجود ندارد اما بین نمرات نشخوار فکری در گروه مادران در سطح 05 / 0 تفاوت معناداری وجود دارد) 05/ 0> P نتیجه گیری این پژوهش تفاوت معنادار بین نشخوارفکری در مادران دانش آموزان با و بدون نیازهای ویژه در دوران همهگیری کووید 19 را نشان داد. بنابراین مربیان و معلمان مدارس استثنایی میتوانند از نتایج این پژوهش در برنامههای آموزشی خود استفاده کنند.
Introduction: Mothers of students with special needs in caring for their children and their education show
a high level of stress and anxiety, which is more important during the Covid-19 pandemic and not only has
negative effects on the mental health of mothers. It has, but it also has harmful effects on children's health.
In this regard, the aim of the present study is to compare rumination and anxiety in mothers of students with
and without special needs during the Covid-19 pandemic.
Method: The design of the current research was causal-comparative. The statistical population included
all mothers of students with and without special needs who were studying in primary schools in the west of
Gilan province in the academic year of 1400-01. The studied sample included 68 mothers of students with
special needs (in the groups of mentally retarded, autism spectrum disorder, Specific learning disorders,
and hearing impairment) and 83 mothers of students without special needs, who were selected by available
sampling and according to the entry and exit conditions. became The tools used in the research included
Nolen Hoeksma and Maro rumination response scale (1991) and Kettle anxiety questionnaire (1905).
Findings: The results showed that there is no significant difference between the average scores of anxiety
components in the group of mothers of students with and without special needs, but there is a significant
difference between the scores of rumination in the group of mothers at the 0/05 level (P
Conclusion: This research has shown a significant difference between Rumination in mothers of students
with and without special needs during the Covid-19 pandemic. Therefore, coaches and teachers of
exceptional schools can use the results of this research in their educational programs.