Abstract:
هدف از این پژوهش تحلیل مفهوم عقل از دیدگاه امام علی علیه السلام و استنتاج دلالت های آن در مبانی و اصول تربیت عقلانی است. از آنجا که اندیشه ورزی و تفکر یکی از مهم ترین عوامل نیل به هدایت و راهبری بسوی کمال شایسته آدمی می باشد از این رو بررسی و تحلیل این عنصر سترگ نظام تربیت در هندسه تربیت علوی از اهمیت شایانی برخوردار می باشد. در این پژوهش با استفاده از روش های توصیفی ، تحلیلی و استنتاجی به واکاوی سخنان آن حضرت در این خصوص پرداخته شد و مبانی و اصول ناظر بر تربیت عقلانی احصاء گردید در ارتباط با مبنای قابلیت عقل در نیل به شناخت، اصل عقل ورزی معطوف به شناخت و هدایت و در ارتباط با مبنای محدودیت عقل ،اصل اندیشه ورزی در حیطه عقل مطرح گردید همچنین اصول کسب دانش و تجربه، اصل مشورت، اصل گشودگی و اصل پیوند جویی با آموزه های وحیانی در ذیل مبنای قابلیت استکمال عقل و اصول تربیتی غلبه بر هوای نفس، پرهیز از خود بنیادی و کنترل حب و بغض در ارتباط با مبنای قابلیت زوال عقل بررسی گردید و در نهایت نیز با نظر به ویژگی ذو مراتب بودن عقل، اصل رعایت اقتضائات هر مرتبه و اصل تعالی یافتن در مراتب عقلی احصاء گردید.
This study aims to investigate and and extracting the foundations and principles of intellectual Education in Nahj al-Balaghah view.Since thinking and contemplation is the main factor in achieving guidance and guidance towards human perfection, the study and analysis of this great element of the education system are of great importance in the geometry of Alavi education. In this research, using descriptive, analytical and inferential methods, .In relation to the basis of the ability of the intellect to achieve cognition, the principle of rationality focused on cognition and guidance and in connection with the basis of the limitation of intellect, the principle of thinking in the field of intellect was introduced. Also, the principles of acquiring knowledge and experience, the principle of consultation, the principle of openness and the principle of linking with revelatory teachings under the avoidance of fundamental self and the control of love and hate were examined in relation to the basis of the ability of dementia.Finally, regarding the multilevel intellect, the observance of each order of contemplation and excellence in intellectual order were scrutinized
Machine summary:
در ايـن پـژوهش بـا اسـتفاده از روش هاي توصيفي، تحليلي و استنتاجي به واکاوي سخنان آن حضرت در اين خصوص پرداخته شـد و مباني و اصول ناظر بر تربيت عقلاني احصاء گرديد در ارتباط با مبناي قابليت عقل در نيل بـه شـناخت ، اصل عقل ورزي معطوف به شناخت و هدايت و در ارتباط با مبناي محدوديت عقل ، اصل انديشه ورزي در حيطه عقل مطرح گرديد همچنين اصول کسب دانش و تجربه ، اصل مشورت ، اصل گشودگي و اصل پيوند جويي با آموزه هاي وحياني در ذيل مبناي قابليت استکمال عقل و اصـول تربيتـي غلبـه بـر هـواي نفس ، پرهيز از خود بنيادي و کنترل حب و بغض در ارتباط با مبناي قابليت زوال عقل بررسي گرديـد و در نهايت نيز با نظر به ويژگي ذو مراتب بودن عقل ، اصل رعايت اقتضائات هر مرتبه و اصل تعالي يافتن در مراتب عقلي احصاء گرديد.