Abstract:
تحول دیجیتال مفهوم جدیدی است که با محوریت استفاده از فن آوریهای جدید دیجیتالی مانند فناوریهای تلفن همراه، هوش مصنوعی، رایانش ابری، بلاکچین و اینترنت اشیا تعریف شده تا بتواند پیشرفتهای عمدهای برای کسب و کارها در جهت بهبود تجربه مشتری، ساده سازی عملیات یا ایجاد مدلهای جدید کسب و کار ایجاد کند. این تحقیق بررسی میکند که چگونه شرکتها قابلیتهای پویایی را برای تحول دیجیتالی ایجاد میکنند. این تحقیق با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری به ارائه مدلی برای ایجاد قابلیتهای پویا برای تحول دیجیتال در بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی میپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد ایجاد سه گروه از قابلیتهای پویا زمینه را برای تحول دیجیتال سازمان فراهم میآورد. الف) قابلیتهای پویش دیجیتال شامل: (1) پیش آهنگی دیجیتال، (2) برنامه ریزی سناریوی دیجیتال و (3) ایجاد تفکر دیجیتال. ب) قابلیتهای اکتساب دیجیتال شامل: (1) چابکی استراتژیک، (2) نمونه سازی سریع و (3) ایجاد تعادل در پورتفوی دیجیتال و ج) قابلیتهای تحول دیجیتال شامل: (1) حرکت در اکوسیستمهای نوآوری، (2) طراحی مجدد ساختارهای داخلی و (3) بهبود بلوغ دیجیتالی کارکنان
Digital transformation has been defined as the use of new digital technologies, such as mobile, artificial intelligence, cloud, blockchain, and Internet of things (IoT) technologies, to enable major business improvements to augment customer experience, streamline operations, or create new business models. This research examines how companies build dynamic capabilities for digital transformation. This research presents a model for creating dynamic capabilities for digital transformation in Astan Quds Razavi Endowment Productivity Foundation using structural equation modeling. The research results show that the creation of three groups of dynamic capabilities provides the basis for the organization's digital transformation. A) Digital Sensing capabilities including: (1) digital scouting, (2) digital scenario planning and (3) Digital mindset crafting. b) digital Seizing capabilities including: (1) strategic agility, (2) Rapid prototyping and (3) balancing the digital portfolio and c) digital transformation capabilities including: (1) Navigating innovation ecosystems, (2) Redesigning internal structures (3) improving the digital maturity of employees