Abstract:
«قول» از واژگان پرکاربرد قرآن کریم است که این فراوانی کاربرد، بررسی وجوه معنایی آن را ضروری مینماید. در بررسی وجوه معنایی یک واژه در قرآن، تلاش میشود با استفاده از کتب لغت و تفاسیر، تمام معانی آن واژة در بافت آیه کشف شود. از این رو، اینگونه بررسیها، میتواند تا حدّ چشمگیری مشکل فهم معنا و مقصود برخی آیات قرآن کریم را برطرف سازد. پژوهة حاضر در صدد است با روش توصیفی– تحلیلی، سخنان لغویّون و مفسّران را در تبیین وجوه معنایی «قول»، استخراج و مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که این واژة اختصاص به انسان و تکلّم ندارد، بلکه از نظر لغتشناسان دارای معانی قول نفسی، عقیده، رأی، توجّه کامل، حدّ، دلالت، ظن و حکم و نسبت دادن سخن به شخصی میباشد و از منظر مفسّران معانی مختلفی چون سخن معمولی، سخن غیر مأنوس، قول نفسی، اعتقاد، وحی، الهام، اراده، قضا، اجابت تکوینی، حضرت عیسی، بعثت و عذاب را دارد. در نهایت نگاشته پیشرو این معانی را به سه قسم سخن گفتن متعارف و نامأنوس (مانند وحی)، خلقت و ارادة آفرینش اشیاءو عذاب و قیامت تقسیمبندی کرده است.
Qol" is one of the most frequently used words in the Holy Quran, and this
frequency makes it necessary to examine its semantic aspects. In examining the
meanings of a word in the Qur'an, an attempt is made to discover all the meanings
of that word in the context of the verse by using dictionaries and interpretations.
Therefore, such studies can significantly solve the problem of understanding the
meaning and purpose of some verses of the Holy Quran. The present study aims
to extract and analyze the words of lexicographers and commentators in
explaining the semantic aspects of “Qol” with a descriptive-analytical method.
The obtained results indicate that this word is not specific to humans and speech,
but according to lexicologists, it means inner speech, idea, opinion, full attention,
limit, signification, suspicion, judgment, and attributing speech to another
person. And from the point of view of the commentators, Qol has different
meanings such as ordinary speech, unfamiliar speech, inner speech, belief,
revelation, inspiration, will, judgment, creative answer, Jesus, Biʿtha, and
punishment. Finally, the current research has divided these meanings into three
types of conventional and unconventional speech (such as revelation), creation
and the will to create things, and punishment and resurrection.