Abstract:
یکی از حوزههای حیاتی و زیرساختی نظام جمهوری اسلامی، اقتصاد ایران است؛ حوزهای که در تیررس دشمنان داخلی و خارجی قرار دارد و به هر نحوی در صدد تخریب آن هستند؛ حال اگر نمیتوانند وارد ساختارها و سازههای این نظام مستحکم شوند، سعی در تخریب افکار و اذهان عمومی با بد جلوه دادن چالشهای موجود در آن میشوند. هدف اصلی پژوهش، بررسی نحوه بازنمایی این چالشها در شبکههای اجتماعی ضد انقلاب است. روش تحقیق، کیفی است و از روش تحلیل مضمون برای یافتهها استفاده شدهاست. روش مطالعه در این نوشتار بهرهگیری از استدلالهای نظری و نیز متکی بر برخی شواهد تجربی اسـت کـه در پیجهای اینستاگرام و توئیتر سازمانها، گروهها و افراد معاند و مخالف جمهوری اسلامی صورت گرفتهاست.پژوهش با تمرکز بر 17 شبکه اجتماعی مجازی ضد انقلاب به شناخت نحوه بازنمایی این شبکهها و افراد با مدنظر قراردادن سه حوزه «وضعیت معیشت مردم»، « ناکامی اقتصادی و شکستها» و «مناسبات اقتصادی با کشورهای خارجی» در اقتصاد ایران میپردازد. محور مضامین استخراجشده در حوزه اول «فلاکت»، حوزه دوم «ناکارآمدی» و حوزه سوم «عقبماندگی» عنوان شدهاست.بنایر نتایج میتوان گفت که در وضعیت اقتصادی ایران معاندین سعی در بازنمایی آنچه موافق نظرات آنها در جهت تخریب اذهان و افکار عمومی و همچنین ایجاد نارضایتی اجتماعی نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران با القای مضامینی نظیر نابرابری، فقر، بیکاری، منزویبودن،فساد،دزدسالار،بیکفایتی و بیاعتنایی مسئولین و ... دارند.درنهایتهدف از این رویکرد دشمن، مشروعیتزدایی، اعتمادزدایی،ناامیدسازی و ناکارآمدنمایی است که در نهایت دشمن امیدوار است سبب رویگردانی اجتماعی و از بینرفتن سرمایه اجتماعیشود.
The main goal of the research is to investigate how these challenges are represented in anti-revolutionary social networks. The research method is qualitative and thematic analysis method was used for the findings. The method of study in this article is to use theoretical arguments and also rely on some empirical evidence that has been done on the Instagram and Twitter pages of organizations, groups and individuals who oppose and oppose the Islamic Republic.Focusing on 17 anti-revolutionary virtual social networks, the research explores how these networks and individuals are represented by considering three areas: "People's Livelihood Status", "Economic Failure and Failures" and "Economic Relations with Foreign Countries" in Iran's economy. The core of the themes extracted in the first area is "misery", the second area is "inefficiency" and the third area is called "backwardness".Based on the results, it can be said that in the economic situation of Iran, the opponents try to represent what they agree with in order to destroy the minds and public opinions and also create social dissatisfaction towards the system of the Islamic Republic of Iran by inducing themes such as inequality, poverty, unemployment, isolation, corruption, tyranny. , the incompetence and indifference of the officials, etc. Ultimately, the goal of this approach of the enemy is delegitimization, loss of trust, disappointment and ineffectiveness, which ultimately the enemy hopes will cause social turning and the loss of social capital.