Abstract:
کشور ایران همواره زیستگاه اقوامی با فرهنگهای گوناگون بوده است آنچه واگرایی اقوام را فراهم میسازد عدم توزیع برابر فرصتها و امکانات اجتماعی است که منجر به ظهور احساس تبعیض میگردد. لذا حفظ و تداوم انسجام اجتماعی و وحدت ملی بهعنوان یک هدف، موردتوجه اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی بوده است. پژوهش حاضر باهدف اصلی تعیین سطح جنبههای شناختی، احساسی و رفتاری ابعاد هویت جمعی جوانان کرد قوم کرمانج شهرستانهای استان خراسان شمالی و نیز تعیین نقش احساس تبعیض قومی اعم از توزیعی، رویهای و تعاملی در هریک از این ابعاد در سال 1399 به انجام رسید. حجم نمونه پژوهش بر اساس جدول کریجگی و مورگان 384 نفر در نظر گرفته شد. اعتبار گویهها از طریق اعتبار صوری و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان داد که احساس تبعیض بیشترین تأثیر منفی را بر هویت دینی و سپس هویت ملی در هر سه جنبه شناختی، رفتاری و احساسی دارد و کمترین تأثیر را بر هویت طبقاتی میگذارد. درحالیکه احساس تبعیض در هویت فراملی اثر معناداری ندارد. از سه جنبه مطرح (شناختی، رفتاری و احساسی) در همه مؤلفهها جنبه احساسی (تعهد) بیشترین سهم راداراست و در میان ابعاد تبعیض قومی، بعد تعاملی بیشترین تأثیر را دارد. از آنجا که بعد تعاملی تبعیض قومی تحت تأثیر تبعیض توزیعی و رویهای است بنابراین برای تقویت هویت جمعی، توزیع عادلانه و برابر فرصتها و تصمیمگیریها ضروری به نظرمیرسد.
Iran has always been the habitat of ethnic groups with different cultures, so the preservation and continuation of social cohesion and national unity as a goal, has been considered by various communities. What causes ethnic divergence is the lack of equal distribution of opportunities and social opportunities, which leads to the emergence of feelings of discrimination. The aim of this study was to determine the level of cognitive, emotional and behavioral aspects of national and national dimensions of collective identity of Kurdish youth in Kermanj, North Khorasan and to determine the role of ethnic discrimination, including distributive, procedural and interactive in each of these dimensions in 1399. The sample size of the study was 384 people based on Krigey and Morgan table. Findings showed that the feeling of discrimination has the most negative impact on religious identity and then national identity in all three aspects of cognitive, behavioral and emotional and has the least impact on class identity. The interactive has the most impact Because the interactive dimension of ethnic discrimination is influenced by distributive and procedural discrimination, equitable distribution, equal distribution of opportunities, and decision-making seem essential to strengthen collective identity.