Abstract:
زمینه شادکامی به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای روانی بشر، به دلیل تاثیرات عمده ای که بر شکل گیری شخصیت آدمی دارد، همواره ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. از طرفی جامعه ای پویا و زنده تلقی می شود که عناصر شادی آفرین در آن فراوان باشد. هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی پیش بینی شادکامی دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بر اساس جو اخلاقی ، استرس ادراک شده و عزت نفس می باشد. روش روش پژوهش توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 157 نفر از دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش تصادفی در دسترس و بر اساس فرمول کوکران ، 112 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش استفاده از چهار پرسشنامه: مقیاس شادکامیOxford .؛ پرسشنامه بررسی جو اخلاقیOlson ، پرسشنامه مقیاس استرس ادراک شده Cohen و پرسشنامه عزت نفس Rozenberg بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری Smart PLS، مدل معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. یافته ها به طور کلی شادکامی دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بر اساس جو اخلاقی ، استرس ادراک شده و عزت نفس قابل پیش بینی است به گونه ای که جو اخلاقی بر شادکامی با ضریب مسیر 39/ 0 و مقدارT 69/5 ، استرس ادراک شده بر شادکامی با ضریب مسیر 21/ 0 و مقدارT 56/2 و عزت نفس بر شادکامی با ضریب مسیر 34/ 0 و مقدارT 89/3 اثرگذار بوده است. در این میان جو اخلاقی بر شادکامی با ضریب مسیر 39/ 0 بالاترین تاثیر و استرس ادراک شده بر شادکامی با ضریب مسیر 21/ 0 کمترین اثرگذاری را داشته است. نتیجه گیری دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی می توانند با فعالیت بدنی مناسب و منظم و عدم آسیب پذیری از تعدی های غیر اخلاقی، موجبات سلامت روانی و جسمانی(افزایش عزت نفس و کاهش استرس) شوند و به درک فرایند شادکامی مطلوب برسند.
Background: Due to the main effects of happiness on shaping the human’s personality, happiness is considered as one of the most influential human psychological needs which has constantly been researched. Further, a dynamic and lively society is known as the one in which the elements of happiness are abundant. The purpose of the present investigation is to develop a model for predicting the happiness of physical education and sport science students based on the ethical climate, perceived stress, and self-esteem.
Method: Descriptive-correlation method was utilized with the applied purpose. The statistical population of the study comprised of 157 students of physical education and sports sciences of Payam Noor University of Kermanshah Province. Using convenience random sampling method based on Cochran's formula, 112 participants were selected as the sample of the study. Four instruments were administered including Oxford Happiness Scale; Olson’s Ethical Climate Scale, Cohen’s Perceived Stress Scale, and Rozenberg’s Self-Esteem Questionnaire. The data were analyzed via statistical Smart PLS softwarturale, Structural Equation Modeling and confirmatory factor analysis.
Results: Overall, the students’ happiness in the field of physical education and sport science based on ethical climate, perceived stress, and self-esteem were predicted. The findings showed that ethical climate had an impact on happiness with a path coefficient of 0.39 and a t-value of 5.69; perceived stress had an effect on happiness with a path coefficient of 0.21 and a t-value of 2.56, and finally, self-esteem influenced happiness with a path coefficient of 0.34 and a t-value of 3.89. To be more specific, the ethical climate had the highest effect on happiness with a path coefficient of 0.39 and the perceived stress has the lowest effect on happiness with a path coefficient of 0.21.
Conclusion: Students of physical education and sport science can enhance their mental and physical health (in terms of raising their self-esteem and lowering their stress level) by having regular physical activity and being less vulnerable in the presence of the unethical conduct.