Abstract:
خلاق بودن موضوعی نیست که بهسادگی اتفاق بیفتد. پرورش» رشد و توسعه خلاقیت» حتی برای کسانی که در
حوزههای خلاقانه و پویا فعالیت میکنند» سخت و چالشبرانگیز است. این موضوع برای معلمها و مربیان
آموزشی پیچیدهتر نیز خواهد بود. با توجه به اهمیت خلاقیت در دانش آموزان و تاثیرپذیری خلاقیت فرد از
محیط و اینکه معلم مهمترین عامل مژثر در محیط مدرسه به شمار میرود در این پژوهش آنقش معلم در
۰ و
قیت دانش آموزان " مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج ذشان داد معلمی که میخواهد خلاقیت دانش آموزان را پرورش دهد باید دارای ویژگیهایی با شد که یکی
از این ویژگیها فخلاق بودن است؛ علاوه بر این» معلم علاقمند به پرورش خلاقیت این است که فردی انتقاد
پذیر باشد و پذیرای ایدهها و نظرات غیر معمول دانش آموزان خود باشد. هم چنین باید در زمینههای مختلف
دارای اطلاعات کافی و به روزو نیز مهارتهای متعدد در زمینههای مختلف باشد تا در مواقع لزوم بتواند دانش
آموز را راهنمایی کند. همچنین باید به تفاوتهای فردی و منحصر به فرد تک تک دانش آموزان احترام بگذارد و به
آنان آزادی عمل بدهد.
Machine summary:
يادگيري طوطي وار، عدم توجه به تفاوت هاي فردي، انضــباط ســخت ، برنامه درســي و جدول ساعات غيرقابل انعطاف براي فعاليت هاي کلاس ، عدم آشنايي معلمان با ويژگيهاي دانش آموزان خلاق ، روش هاي معلم محور، تأکيد زياد بر نمره به عنوان ملاک خوب بودن ، عدم پذيرش ايده هاي جديد، شـخصـيت ِ جدي معلم ، تحت فشــار قراردادن براي همنوايي با ديگران ، فرهنگ ســکوت در مقابل اظهارنظر معلم ، تأکيد بر تفکر همگرا به جاي تفکر واگرا، عدم تجهيز منابع و امکانات و تکيه بر سـطوح اوليه حيطه شـناختي از مهم ترين موانع پرورش خلاقيت در مدارس به شمار مي رود.
چنين معلمي به دانش آموز آزادي عمل خواهد داد تا کشف و ابداع کند، از سؤالات غير منتظره و حتي به ظاهر نامعقول و عجيب اســتقبال ميکند و تلاش مي نمايد عوامل توســعه خلاقيت در خود و دانش آموزان را بشــناســند و به کار گيرند (حسيني و سعادت ،٢٠١٧)؛ ايجاد شرايط مساعد براي رشد خلاقيت مستلزم وجود جوي صميمي و مطمئن در کلاس درس است .
براي پيش گيري از احساس حقارت دانش آموزان در برابر بزرگان ، بايد به آنان گفته شود که انسان هاي بزرگ هم از اول خلاق نبودند، بلکه با تلاش ، پشــتکار و پرورش اين قوه توانســته اند ابتکارات ، نوآوري ها و آفرينندگي را در وجود خود شکوفا سازند.
بررســي تأثير آموزش خلاقيت معلمان بر رشد خلاقيت دانش آموزان و دلالت هاي آن بر برنامه درسي تربيت معلم .
The art of creative teaching: implications for higher education.