Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانی و دینداری با توجه به نقش واسطه ای وضعیت اقتصادی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر خرامه بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش، توصیفی همبستگی در قالب معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر خرامه (2401 نفر) بود که با توجه به تعداد متغیرها و حداقل تعداد نمونه موردنیاز در تحلیل مسیر، تعداد 331 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسش نامه هوش هیجانی شات و همکاران (1998)، مقیاس دینداری گلاک و استارک (1965) و پرسش نامه وضعیت اقتصادی قدرت نما و همکاران (1392) بود. برای بررسی فرضیات پژوهش، از مدل معادلات ساختاری و رویکرد کمترین مربعات جزیی با استفاده از نرم افزار smart pls استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که تاثیر هوش هیجانی بر وضعیت اقتصادی دانش آموزان (0.833)، تاثیر هوش هیجانی بر دینداری آنان (0.993) و تاثیر وضعیت اقتصادی بر دینداری آنها (0.267) تایید می شود. همچنین مقدار آزمون سوبل (3.92) نقش وضعیت اقتصادی (متغیر میانجی) در تاثیر هوش هیجانی بر دینداری دانش آموزان را تایید می کند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که تقویت هوش هیجانی دانش آموزان و بهبود وضعیت اقتصادی دانش آموزان، تاثیر مثبتی بر دینداری آنها خواهد داشت.
The aim of this research is to investigate the relationship between emotional intelligence and religiosity, considering the mediating role of the economic status of the students of the middle school in Kharameh city. This research is practical, in terms of purpose, and descriptive-correlational, in terms of method, in the form of structural equations. The statistical population of the research is the students of the middle school in Kharameh city (2401 people), from which 331 people were selected by cluster sampling method considering the number of variables and the minimum number of samples required for analysis. The research tools are emotional intelligence questionnaire by Schott et al. (1998), religiosity scale by Gluck and Stark (1965) and the economic status questionnaire by Qodratnama et al. (2013). To investigate the hypotheses of the research, the structural equation model and the „partial least squares‟ approach were applied using Smart PLS software. This research confirms the effect of emotional intelligence on students' economic status (0.833), the effect of emotional intelligence on their religiosity (0.993) and the effect of economic status on their religiosity (0.267). In addition, the Sobel test value (3.92) confirms the role of economic status (intermediary variable) in the effect of emotional intelligence on students' religiosity. According to the findings of this research, strengthening students' emotional intelligence and improving their economic status will have a positive effect on their religiosity.
Machine summary:
بررسي اثرگذاري هوش هيجاني بر دينداري با توجه به نقش واسطهايوضعيت اقتصادي دانشآموزان دورة متوسطة اول شهر خرامه ( سيروس محمودي/ استاديار گروه علوم تربيتي، دانشگاه پيام نور، تهران، ايران sirous1218@yahoo.
com دريافت: 27/12/1401 ـ پذيرش: 20/03/1402 چکيده هدف اين پژوهش بررسي رابطة هوش هيجاني و دينداري با توجه به نقش واسطهاي وضعيت اقتصادي دانشآموزان دورة متوسطة اول شهر خرامه بود.
يافتههاي اين پژوهش نشان ميدهد که تقويت هوش هيجاني دانشآموزان و بهبود وضعيت اقتصادي دانشآموزان، تأثير مثبتي بر دينداري آنها خواهد داشت.
بررسي پژوهشهاي یادشده و دیگر پژوهشهاي انجامشده در اين زمينه نشان ميدهد که تا کنون رابطة هوش هيجاني و وضعيت اقتصادي با دينداري در ميان دانشآموزن دورة متوسطة اول بررسي نشده است.
بنابراين در پژوهش حاضر، رابطة هوش هيجاني و دينداري با توجه به نقش واسطهاي وضعيت اقتصادي دانشآموزان دورة متوسطة اول شهر خرامه بررسي شده است.
در اين مطالعه به پيشبيني ميزان دينداري بهعنوان متغير درونزا براساس هوش هيجاني بهعنوان متغير برونزا با واسطهگري وضعيت اقتصادي (بهعنوان متغير ميانجي) در دانشآموزان دورة اول متوسطة شهر خرامه پرداخته شده است.
آزمونهاي آماري همانطورکه در نمودار (1) نشان داده شده، بارهاي عاملي مدل پژوهش حاکي از آن است که در مسير هوش هيجاني با وضعيت اقتصادي و هوش هيجاني با دينداري، ضريب مسير بهترتيب 0.
بحث و نتيجهگيري هدف از انجام اين پژوهش، پيشبيني دينداري دانشآموزان دورة اول متوسطة شهر خرامه براساس هوش هيجاني با واسطهگري وضعيت اقتصادي بود.
فرضية سوم: وضعيت اقتصادي در رابطة بين هوش هيجاني و دينداري دانشآموزان دورة متوسطة اول شهر خرامه نقش متغير ميانجي را ايفا ميکند.