Abstract:
هدف: هدف این تحقیق بررسی نقش تجربیات معنوی روزانه در پیش بینی بهداشت روان و تاب آوری معلمان بود. روش پژوهش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه ی آماری همه معلمان مدارس ابتدایی شهر داراب در سال تحصیلی98-1397بود که تعداد 171 نفر از آنان بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازهگیری تجربیات معنوی روزانه از پرسشنامه اندروود و ترسی، برای اندازهگیری بهداشت روانی از مقیاس سلامت عمومی گلد برگ و برای اندازهگیری تاب آوری از پرسشنامه کانر و دیویدسون استفاده شد. روایی این پرسشنامهها توسط متخصصان تایید و پایایی پرسشنامههای تجربیات معنوی روزانه، بهداشت روان و تاب آوری توسط محققان به روش آلفای کرانباخ به ترتیب 92/0، 93/0 و 92/0 تعیین گردید. یافتههای پژوهش: 1/18 درصد از پاسخگویان مرد و 9/ 81 درصد زن، سابقه تدریس4/23 درصد از پاسخگویان کمتر از 10 سال، 2/39درصد 10 تا 20 سال، 5/20 درصد 20 تا 30 سال و 17 درصد بیشتر از 30 سال بود. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین تجربیات معنوی روزانه با بهداشت روانی (51/0=r) و تاب آوری معلمان (59/0=r) همبستگی مثبت، مستقیم و معنادار وجود دارد. نتایج آزمون آماری رگرسیون چند متغیره نشان داد که تجربیات معنوی روزانه (احساس حضور خداوند، ارتباط با خداوند و احساس مسیولیت در قبال دیگران) بر بهداشت روان (0001/0>P و33/29=F) و تاب آوری معلمان (0001/0>P و7/68=F) تاثیر معناداری دارد. نتایج پژوهش: تجربیات معنوی روزانه، میتواند سلامت روان و تاب آوری معلمان را پیش بینی کند.
Objective: The purpose of this study was to investigate the role of daily spiritual experiences in predicting teachers' mental health and resilience. Methods: This research was done by correlation method. The statistical population of the study was all teachers of primary schools in Darab city. A sample of 171 people was selected through stratified sampling. Androud and Terris questionnaires was used to measure daily spiritual experiences, Golberg 's questionnaire was used to measure mental health, and the Conner and Davidson Questionnaires was used to measure the resilience. The validity of this questionnaire was confirmed by experts. The reliability of the daily spiritual, mental health and resiliency questionnaires was 0.92, 0.93, and 0.92, respectively. Finding: 18.1% of the respondents were male and 81.9% were female, teaching experience 23.4% of the respondents was less than 10 years old, 39.2% of the respondents were 10-20 years old, 20.5% of the respondents were 20-30 years old and 17% were more than 30 years old. The findings showed that the components of daily spiritual experiences have a positive, direct, and significant correlation with the mental health(r= 0.51) and resilience(r= 0.59) of teachers. Also, variables of God's presence, relationship with God, and sense of conscientiousness toward others have a significant effect on the mental health and resilience of teachers. Results: Daily spiritual experiences can improve the mental healthand resilience of teachers.